لینک های دسترسی

Breaking News

ریشی سوناک هندی تبار صدر اعظم آیندۀ بریتانیا می‌شود


ریشی سوناک، سیاستمدار محافظه‌کار بریتانیایی هندی تبار قرار است صدر اعظم جدید بریتانیا شود.
ریشی سوناک، سیاستمدار محافظه‌کار بریتانیایی هندی تبار قرار است صدر اعظم جدید بریتانیا شود.

پس از پیروزی در کارزار انتخاباتی داخلی حزب محافظه‌کار بریتانیا، قرار است ریشی سوناک، وزیر پیشین مالیۀ بریتانیا، به زودی عهده‌دار کرسی صدارت در آن کشور شود.

سوناک که از پدر و مادر هندی به دنیا آمده است و نخستین صدر اعظم رنگین پوست بریتانیا خواهد بود، در یک برهۀ بسیار حساس توام با مشکلات اقتصادی و سیاسی زمام امور را در دست می‌گیرد.

گراهام بردی، یک مقام حزب محافظه‌کار بریتانیا، روز دوشنبه ۲۴ اکتوبر (دوم عقرب) گفت که سوناک توانست حمایت ۱۰۰ قانونگذار محافظه‌کار را کسب کند.

پنی موردانت، رقیب آقای سوناک نتوانست حمایت لازمی ۱۰۰ قانونگذار محافظه‌کار را به خاطر گرفتن رهبری حزب و کرسی صدارت، کسب کند.

سوناک در حالی برای احراز کرسی صدارت بریتانیا آماده می‌شود که لیز تراس، روز پنجشنبه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) درست ۴۵ روز پس از احراز کرسی صدارت بریتانیا و در پی اختلافات درونی حزب محافظه‌کار، اعلام کرد که از این سمت استعفا می‌کند.

ریشی سوناک وعده سپرده بود که اگر صدر اعظم شد، در تشکیل حکومت "صداقت، مسلکی‌گرایی و حساب‌دهی" را در نظر خواهد گرفت. با اینحال، چارلس سوم، شاه بریتانیا از وی خواستار تشکیل حکومت نخواهد شد و تنها روز دوشنبه یا سه شنبه انتقال قدرت از تراس به سوناک صورت خواهد گرفت.

پیروزی سوناک از چند جهت تاریخی است: او نخستین صدر اعظم بریتانیا خواهد بود که تبارش از جنوب آسیا منشا می‌گیرد و او نخستین صدر اعظم هندو و جوان‌ترین صدراعظم بریتانیا در ۲۰۰ سال اخیر خواهد بود.

سوناک با چالش‌های بزرگی روبرو است و باید حزب منقسم و روحیه باختۀ محافظه‌کار را متحد کند و نیز وضعیت آشفتۀ اقتصادی بریتانیا را سر و سامان ببخشد.

بحران درونی سیاسی حزب محافظه‌کار سبب شده است که حتا شماری از سیاستمداران آن کشور خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شوند. بر اساس نظام پارلمانی بریتانیا، باید انتخابات بعدی آن کشور در اواخر سال ۲۰۲۴ برگزار شود. با اینحال حکومت این صلاحیت را دارد که انتخابات را قبل از میعاد آن برگزار کند.

XS
SM
MD
LG