لینک های دسترسی

Breaking News

شش سرباز پاکستانی در انفجار بم کنار جاده کشته شدند


عکس آرشیف از کاروان نظامیان پاکستانی
عکس آرشیف از کاروان نظامیان پاکستانی

مقام‌های پاکستانی روز یکشنبه نهم جون (۲۰ جوزا) گفتند که انفجار بم کنار جاده بر کاروان نظامیان آن کشور در ساحهٔ لکی مروت در ایالت خیبرپشتونخوا منجر به کشته شدن کم از کم شش سرباز شده است.

یک مقام امنیتی پاکستان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به صدای امریکا گفت که تندروان نخست بر کاروان نظامیان پاکستانی گلوله باری کردند و سپس انفجار رخ داد.

تا کنون اردوی پاکستان در مورد این رویداد که ظاهراً‌ کمین به نظر می‌رسد، تبصره نکرده و هیچ گروهی نیز تا حال مسوولیت آن را به دوش نگرفته است.

لکی مروت که در نزدیکی مرز افغانستان موقعیت دارد، در چند سال اخیر، به گونهٔ روزمره شاهد حملات گوریلایی و بم گذاری‌های تندروان بر منسوبان اردو و پولیس پاکستان بوده است.

مسوولیت اکثر حملات را در پاکستان، به ویژه در ایالت خیبرپشتونخوا، تحریک طالبان پاکستان به دوش می‌گیرد، گروهی که شورشگری آن در مقابل حکومت پاکستان در چند سال گذشته منجر به کشته شدن هزاران نظامی و غیرنظامی پاکستانی شده است.

ادارهٔ مبارزه با تروریزم ایالت خیبرپشتونخوا روز شنبه با نشر گزارشی گفت که از آغاز سال روان میلادی تا کنون ۶۵ منسوب پولیس پاکستان در حملات منسوب به تحریک طالبان پاکستان کشته و ۸۵ منسوب پولیس دیگر زخمی شده اند.

گزارش حاکی است که نیروهای امنیتی پاکستان در این مدت در جریان چندین عملیات ضد دهشت افگنی، ‌نزدیک به ۱۲۰ "تروریست" را کشته و ۳۰۰ تندرو دیگر را دستگیر کرده است.

اردوی پاکستان نیز از آغاز سال روان تا کنون از کشته شدن ده‌ها منسوب نظامی در بم‌گذاری‌ها و کمین تندروان خبر داده است.

رهبران پاکستانی مدعی اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، شورشگری و حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است.

حملات روز یکشنبه درست در زمانی به وقوع پیوست که یک روز پیش از آن، حکومت‌های پاکستان و چین با نشر اعلامیهٔ مشترک از حکومت طالبان خواستند تا با گروه‌های تروریستی مبارزهٔ جدی کرده و اجازه ندهند که از خاک افغانستان برای طراحی و انجام حملات تروریستی کار گرفته شود.

پاکستان مدعی است که حکومت طالبان در افغانستان به رهبران و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان پناه داده و زمینهٔ حملات فرامرزی آنان را به پاکستان تسهیل می‌کنند. اما حکومت طالبان در افغانستان این ادعاها را رد کرده و همواره پافشاری دارند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری فعالیت کند.

مقام‌های حکومت طالبان در افغانستان می‌گویند که افغانستان مسوول تامین امنیت پاکستان نیست و به گفتهٔ آنان مقام‌های پاکستانی نباید بار مسوولیت ناکامی‌های امنیتی خود را به دوش افغانستان بیاندازند.

گروه

XS
SM
MD
LG