لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار بم کنار جاده جان پنج سرباز پاکستانی را گرفت


مقامات پاکستانی روز شنبه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) گفتند که در اثر انفجار یک بم کنار جاده در نزدیکی یک کاروان نظامی در ایالت بلوچستان کم از کم پنج سرباز کشته شدند.

اردوی پاکستان در بیانیه‌ای گفت که این بم گذاری مرگبار در جریان یک عملیات ضد تروریستی در منطقه دورافتاده کیچ رخ داده و مدعی شده است که نیروهای امنیتی "سه تروریست" را در درگیری شدید مسلحانه متعاقب آن کشته اند.

جبههٔ آزادیبخش بلوچستان با نشر بیانیه‌ای مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است. چندین گروه مسلح جدایی طلب به شمول جبههٔ آزادی بخش بلوچستان در ایالت بلوچستان فعالیت مسلحانه دارند و به طور معمول مسوولیت حملات بر ضد نیروهای امنیتی را بر عهده می گیرند.

مقامات پاکستانی ادعا می کنند که شورشیان بلوچ از طرف هند حمایت و کمک مالی دریافت می‌کنند، اتهاماتی که مقامات هندی آن را رد می کنند. گمان می‌رود که تندروان بلوچ پایگاه‌هایی را در کشور همسایه ایران نیز برای افزایش حملات در بلوچستان ایجاد کرده‌ اند.

در همین حال اردوی پاکستان اوایل روز شنبه گفت که چهارتندرو از جمله دو فرمانده کلیدی آنان در حملات جداگانهٔ ضد تروریزم در شمال غرب ایالت خیبر پشتونخوا کشته اند.

ایالت بلوچستان و خیبرپشتونخوا از جمله ایالت‌های ناآرام پاکستان است که اخیراً تقریباً هر روز حملات شورشیان را تجربه کرده اند که عمدتاً نیروهای امنیتی را هدف قرار می دهند.

این خشونت عمدتاً توسط جنگجویان تحریک طالبان پاکستان و بلوچ‌ها انجام می شود. شاخهٔ خراسان گروه داعش نیز در این دو ایالت فعال است.

در حملات تندروان در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰۰ نیروی امنیتی و نزدیک به ۵۰۰ غیرنظامی در پاکستان کشته شدند. مقامات پاکستانی می گویند که این حملات توسط فرماندهان و جنگجویان فراری تحریک طالبان پاکستان از پناهگاه های آنها در افغانستان هدایت می شود، اما طالبان افغان می‌گویند که اجازه نمی‌دهند کسی از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.

گروه

XS
SM
MD
LG