لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه دو کارمند سفارت امریکا را اخراج می‌کند


روسیه روز پنجشنبه۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) اعلام کرد که دو دپلومات امریکایی را به اتهام همکاری با یک تبعهٔ روسی متهم به همکاری با یک کشور خارجی، اخراج می‌کند.

وزارت خارجهٔ روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که لین تریسی، سفیر امریکا در مسکو را احضار کرده و به او گفته است که جفری سیلین، سکرتر اول سفارت و دیوید برنستاین، سکرتر دوم سفارت ایالات متحده در مسکو باید ظرف هفت روز روسیه را ترک کنند.

در بیانیه‌ای این وزارتخانه آمده است: "افراد نامبرده با حفظ ارتباط با شهروند روسی آر. شونوف متهم به همکاری محرمانه با یک کشور خارجی، فعالیت غیرقانونی انجام دادند."

رابرت شونوف، تبعهٔ روسی برای بیش از ۲۵ سال در قنسولگری ایالات متحده در شهر ولادی وستوک در شرق روسیه کار می‌کرد و پس از آن که روسیه در سال ۲۰۲۱ اتباع این کشور را از کار در ماموریت‌های ایالات متحده منع کرد، خانه‌نشین شد.

شونوف در ماه می سال جاری توسط ادارهٔ امنیت فدرال روسیه به اتهام جمع‌آوری اطلاعات در مورد جنگ اوکراین و سایر موضوعات برای واشنگتن، بازداشت شد.

پس از اینکه رسانه‌های دولتی روسیه در ماه اگست گزارش بازداشت او را منتشر کردند، ایالات متحده مسکو را به تلاش برای ارعاب و آزار و اذیت کارکنان محلی ماموریت‌های امریکایی متهم کرد.

تاس، خبرگزاری رسمی روسیه به نقل از ادارهٔ امنیت فدرال روسیه گزارش داده که شونوف اطلاعاتی را در مورد اینکه جلب و جذب اجباری روسیه چگونه بر نارضایتی سیاسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در این کشور تاثیرگذار خواهد بود، به کارکنان سفارت امریکا در مسکو منتقل کرده است.

پیش از این ادارهٔ امنیت فدرال روسیه گفته بود که قصد دارد از کارمندان سفارت امریکا که با شونوف در تماس بودند، بازجویی کند.

وزارت خارجهٔ روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که شونوف برای انجام وظایفی که هدف آنها آسیب رساندن به امنیت ملی روسیه است، حقوق دریافت کرده است و هرگونه دخالت سفارت امریکا در امور داخلی این کشور سرکوب خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG