لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ حماس و اسراییل؛ تماس پوتین با رهبران ایران، اسراییل، فلسطین، سوریه و مصر


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز دوشنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) در تلاش برای ختم جنگ میان گروه حماس و اسراییل، با رهبران شماری از کشورهای عمدۀ منطقه، به شمول ایران، صحبت کرد.

روسیه که هم با ایران و حماس و هم با کشورهای عمدۀ عربی و نیز با فلسطین و اسراییل رابطه دارد، همواره گفته است که ایالات متحده و غرب ضرورت موجودیت یک کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزبندی‌های سال ۱۹۶۷ را نادیده گرفته اند.

ریاست جمهوری روسیه گفته است که پوتین از طریق تلیفون با ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، و بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، صحبت کرد و قرار است در طول روز با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، و بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، نیز صحبت کند.

کرملین در مورد تماس پوتین با رییسی و اسد جزییاتی ارایه نکرده است، اما سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجۀ روسیه، گفته است که وضعیت در شرق میانه پرتنش است. او با انتقاد از حملات اسراییل بر غزه که بیشتر قربانیان آن غیرنظامیان اند، از آمادگی اسراییل برای انجام عملیات زمینی بر غزه ابراز نگرانی کرد.

ریابکوب در نشستی به اشتراک رهبران نظامی و استخباراتی روسیه به ولادیمیر پوتین گفت: "تهدید بلندی وجود دارد که این جنگ از کنترول خارج شود."

پوتین گفته است که جنگ کنونی در شرق میانه، بازتاب دهندۀ ناکامی سیاسی ایالات متحده در منطقه است.

قرار است پوتین در هفتۀ روان با شی جینپنگ، رییس جمهور چین، دیدار کند. چین و روسیه که هر دو عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد اند، به این باور اند که موضوع بنیادی در قلب معضل کنونی فلسطین و اسراییل، فقدان عدالت برای فلسطینیان است.

فلسطینیان خواستار ایجاد کشور مستقل فلسطینی در نوار غزه و کرانۀ غربی اند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد، شهری که اسراییل آن را در جنگ سال ۱۹۶۷ تصرف کرد.

یوری یوشاکوف، مشاور سیاست خارجی کرملین، گفته است: "به این باوریم که کار عمده‌ای که در وضعیت کنونی باید انجام یابد، آتش‌بس و آغاز روند تفاهم سیاسی است."

وزیر خارجۀ چین نیز روز دوشنبه در دیدار با همتای روسی خود، خواستار آتش‌بس میان حماس و اسراییل شده و از قدرت‌های جهان خواست که برای جلوگیری از بروز بحران بشری تلاش کنند.

او گفت: "شورای امنیت سازمان ملل متحد باید اقدام کند و قدرت‌های بزرگ باید نقش فعالانه بازی کنند."

گروه

XS
SM
MD
LG