لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: امریکا و ناتو 'تهدید عمده' به امنیت ملی ما است


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه امروز ۳۱ جولای (نهم اسد) دکتورین جدید نیروهای بحری این کشور را امضا کرد که در آن ایالات متحده و پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) "تهدید عمده" به امنیت ملی روسیه خوانده شده اند.

در این سند نظامی ۵۵ صفحه‌یی گفته شده است که چالش‌ها و تهدید‌های عمده به امنیت ملی و توسعهٔ روسیه "اهداف استراتیژیک واشنگتن برای تسلط بر ابحار جهان" و "زیربنای نظامی ناتو" است که به مرزهای روسیه نزدیک می‌شود.

در این دکتورین که در روز "نیروهای بحری روسیه" امضا شد همچنان ادعا شده است که پالیسی‌های داخلی و خارجی روسیه با اقدامات متقابل ایالات متحده و متحدین آن مواجه است.

مسکو ایتلاف نظامی غربی را تهدید واقعی می‌پندارد و می‌خواهد برای توجیه تهاجم نظامی‌اش بر اوکراین، عضویت کیف در ناتو را بهانه بیاورد.

پیش از حمله بر اوکراین، روسیه از امریکا و کشورهای عضو ناتو خواسته بود به اوکراین در این پیمان عضویت ندهند. با وجود آنکه هنوز هم هیچ تصمیمی در رابطه به عضویت اوکراین در ناتو اتخاذ نشده است، مسکو در ماه فبروی بر این کشور تهاجم نظامی را آغاز کرد.

در این دکتورین جدید همچنان آمده است که روسیه تلاش خواهد کرد موضع‌اش را در بخش کاوش در قطب شمال و منابع منرال آن تقویت کرده و ثبات استراتیژیک خود را در آنجا با تقویت نیروهای بحری حفظ کند.

این سند نظامی واضح کرده است که روسیه می‌خواهد مسیر بحری "مصوون و رقابتی" را از اروپا به آسیا زیر عنوان "گذرگاه شمال‌شرقی" ایجاد کند.

این در حالی است که چند ماه پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، سویدن و فنلند تصمیم گرفتند با ناتو بپیوندند. روند پیوستن این دو کشور که روسیه آنرا "اشتباه" خوانده است در حالی جریان دارد که نیروهای امریکایی، بریتانیایی و فنلندی روز گذشته تمرینات نظامی مشترک را در برابر تهدید روسیه آغاز کردند.

در این تمرینات نظامی که ۷۵۰ تن از نیروهای نظامی اشتراک دارند برای چهار روز در فنلند ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG