لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه به محکمهٔ هاگ: اوکراین با حملات توپخانه بند آب کاخوفکا را تخریب کرد


تصویری از تخریب بند کاخوفکا
تصویری از تخریب بند کاخوفکا

روسیه روز پنجشنبه هشتم جون ( ۱۸ جوزا) در محکمهٔ بین المللی جرایم (محکمهٔ هاگ) اوکراین را به تخریب بند آب کاخوفکا با حملات توپخانه متهم کرد و مدعی شد که کیف توسط "نیونازی‌ها" رهبری می‌شود؛ ادعایی که مسکو برای توجیه تهاجم خود از آن استفاده کرده است.

الکساندر شولگین، سفیر روسیه در هالند بدون ارایهٔ مدارک و شواهدی به محکمهٔ هاگ گفت: "اوکراین اعلام کرده است که روسیه بند آب نووا کاخوفکا را منفجر کرده است. در واقع این اوکراین است که این کار را انجام داده است."

پس از ویران شدن بند آب کاخوفکا در ساحهٔ اشغال شدهٔ اوکراین که زیر ادارهٔ روسیه است، مسکو و اوکراین بار ملامت این رویداد را به دوش هم‌دیگر انداخته اند.

شولگین گفت: "رژیم کیف نه تنها در شب ششم جون حملات توپخانه‌ای گسترده‌ای را بر بند آب انجام داد، بلکه عمداً سطح آب کاسهٔ بند کاخوفکا را با گشودن دروازه‌های یک بند برق آبی، به سطح بحرانی رساند."

مقامات اوکراین اعلام کرده اند که بیش از ۱۷ هزار نفر از مناطقی در امتداد دریای دنیپرو تخلیه شده اند و حدود ۴۰ شهر و روستا در مناطق تحت کنترول اوکراین زیر آب شده است.

خسارمند شدن بند آب کاخوفکا، افزون بر نگرانی از زیر آب شدن هزاران منزل، ترس از مصوونیت دستگاه تولید انرژی هسته‌ای زاپوریژیا را نیز ایجاد کرده است. این بند بالای دریای نیپرو واقع شده و آب این دریا به مخزن‌هایی سرازیر می‌شود که از آن برای سرد نگهداشتن دستگاه تولید برق هسته‌ای زاپوریژیا استفاده می‌شود.

در همین حال شولگین از محکمهٔ هاگ خواست تا ادعای اوکراین را مبنی بر اینکه روسیه از سال ۲۰۱۴ با حمایت از جدایی‌طالبان در شرق اوکراین قوانین تروریزم را نقض کرده است، رد کند.

اوکراین روز سه شنبه برای نخستین بار بحث‌های رسمی خود را در مورد قضیه که علیه روسیه در ۲۰۱۷ درج کرده بود شروع کرد.

کیف روسیه را "دولت تروریستی" معرفی کرد و گفت که حمایت این کشور از شورشیان در شرق اوکراین زمنیه‌ساز تهاجم گسترده مسکو در فبروری ۲۰۰۲ بود.

اما شولگین اوکراین را به "دروغ های آشکار و اتهامات نادرست علیه فدراسیون روسیه، حتا به این محکمه" متهم کرد و با تکرار ادعاهای مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در تلاش برای توجیه تهاجم سال گذشته، گفت که کیف "هیچ اقتدار اخلاقی" ندارد و خود مردم را در شرق اوکراین سرکوب می‌کند.

شولگین گفت: "این رژیم پس از یک کودتای خشونت‌آمیز در سال ۲۰۱۴ با حمایت ملی‌گرایانی که نوادگان مستقیم همدستان نازی‌ها در جنگ جهانی دوم بودند، به قدرت رسید."

نماینده روسیه گفت که دولت فعلی اوکراین "نیونازی ها" را در پست های کلیدی از جمله در نیروهای مسلح گماشته و آنها را به "سرکوب وحشیانه" در منطقه دونباس در شرق اوکراین متهم کرد. ساکنان منطقه دونباس اکثراً روسی زبانان استند.

پوتین گفته است که یکی از اهداف "عملیات نظامی ویژه" او "نازی زدایی" اوکراین بوده و حامیان تهاجم بارها رفتار اوکراین با روسی زبانان در این کشور را با اقدامات آلمان نازی مقایسه کرده اند؛ ادعایی که توسط دولت اوکراین و جامعه یهودی این کشور همواره رد شده است.

صدور حکم توسط محکمهٔ بین المللی جرایم در این مورد ممکن ماه‌ها و حتا سال‌ها را در بر بگیرد.

XS
SM
MD
LG