لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: تصمیم مولداوی برای پیوستن به تحریم‌های اتحادیه اروپا را تلافی خواهیم کرد


کرملین
کرملین

وزارت خارجه روسیه روز جمعه ۲۴ نومبر (سوم قوس) اعلام کرد که این کشور تصمیم مولداوی برای پیوستن به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه خود را اقدامی خصمانه با هدف از بین‌بردن روابط با مسکو می‌داند و آن را تلافی خواهد کرد.

روسیه این اظهارات را پس از آن ابراز داشت که پارلمان مولداوی با اقدامات تنبیهی علیه روسیه و پیوستن به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، رای موافق داد.

وزارت‌ خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: "این اقدام را یک اقدام خصمانه دیگر از سوی رییس جمهوری مولداوی می‌دانیم که به طور کامل در پویش ضد‌روسی 'اتحاد غربی' ادغام شده است."

مسکو می‌گوید که هدف این کمپاین ضد‌روسی، از بین بردن کامل روابط روسیه و مولداوی است که در حال حاضر نیز روابط در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

در این رای‌گیری ۶۲ نماینده "حزب اقدام و همبستگی" به رهبری مایا سندو، رییس جمهوری مولداوی، از این قانون حمایت کردند، اما اعضای حزب مخالف دولت از حزب سوسیالست از دادن رای‌ خودداری کردند.

مایا سندو حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و مسکو را به تلاش برای برکناری‌اش در جریان یک کودتا متهم کرده است.

مسکو این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید که رییس جمهوری مولداوی احساسات ضد‌روسی را در این کشور ترویج می‌کند.

مولداوی این اقدام را در حالی اتخاذ کرده که کمیسیون اروپا به تاریخ هشتم نومبر (۱۷ عقرب) گفت که به کشورهای عضو سفارش شده است تا مذاکرات رسمی را در مورد پیوستن اوکراین و مولداوی به اتحادیۀ اروپا آغاز کنند.

رییس جمهور مالداوی ضمن قدردانی از این تصمیم کمیسیون اروپا گفته است که کشورش "قاطعانه در مسیر عضویت اتحادیه اروپا قرار دارد و در راستای دست یافتن به این هدف به تلاش خستگی ناپذیر ادامه خواهد داد."

قرار است رهبران اروپایی در نشستی در اواسط ماه دسمبر تصمیم بگیرند که آیا سفارش کمیسیون اروپایی را بپذیرند یا نه.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG