لینک های دسترسی

Breaking News

موج تازهٔ حملات میزایلی به اوکراین ۱۱ کشته برجا گذاشت


در حالی که درگیری‌های شدید در شرق اوکراین ادامه دارد، روسیه روز پنجشنبه ۲۶ جنوری (ششم دلو) موج تازه‌ای از حملات میزایلی به اوکراین را آغاز کرد که در نتیجه آن ۱۱ نفر کشته شدند.

ادارهٔ حالات اضطرار اوکراین در تلگرام خود نوشته است که در نتیجه موج گستردهٔ جدید حملات روسیه بر مناطق رهایشی و زیربناهای انرژی "۱۱ نفر کشته و ۱۱نفر زخمی شدند".

سرهی پوپکو، رییس ادارهٔ نظامی کیف گفت که بیش از ۱۲ میزایل بر فراز پایتخت توسط دافع هوا منهدم شدند. او افزود: "دشمن بیش از ۱۵ میزایل کروز به سمت کیف شلیک کرد که با عملکرد عالی دافع هوا، همه اهداف هوایی سرنگون شدند."

مقامات محلی گفته اند که دو تاسیسات انرژی در منطقه جنوبی اودیسا نیز مورد اصابت میزایل‌های روسی قرار گرفته اند.

یوری کروک، رییس ادارهٔ نظامی این منطقه در شبکه‌های اجتماعی نگاشته است: "در حال حاضر اطلاعات در مورد خسارت وارد شده به زیربناهای انرژی حیاتی در اودیسا وجود دارد. هیچ کس مجروح نشده است. نیروهای دافع هوا بر فراز منطقه اودیسا فعالیت می‌کنند."

در همین حال ستر درستیز اردوی اوکراین بدون ارایهٔ مدارکی گفته است که نیروهای این کشور شب گذشته ۲۴ طیارهٔ بی پیلوت جنگی روسی، از جمله ۱۵ فروند درون را بر فراز کیف، منهدم کردند. روسیه نیز در مورد این ادعا تاکنون اظهار نظر نکرده است.

ستردرستیز اوکراین در گزارش روزانه خود روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی همچنان به مقاومت در مقابل فشارهای بی‌وقفه روسیه در شرق به ویژه در بخموت و بعضی ساحات دیگر دونتسک و لوهانسک ادامه داده اند. اما مقامات اوکراینی روز چهارشنبه از دست دادن شهر معدن نمک سولدار در منطقهٔ دونتسک را اذعان کردند.

حملات تازهٔ روسیه در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که برای کمک با اوکراین در مقابل اشغال روسیه ۳۱ تانک نوع ابرامس را به کیف فراهم خواهد کرد. پیش از آن، آلمان نیز فرستادن تانک به اوکراین را تعهد کرده بود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در جریان صحبت در قصر سفید گفت که اوکراین باید در میدان جنگ توان مقابله با تکتیک‌ها و استراتیژی‌های روسیه را داشته باشد.

او افزود که "اوکراین به قابلیت‌ پایدار نیاز دارد تا پرخاشگری روسیه را در دراز مدت مانع شده و [در برابر آن از خود] دفاع کند".

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین تعهد متحدان به تحویل تانک‌های پیشرفته را ستود و از آنها خواست تا تانک‌های بیشتری را به سرعت تهیه کنند. او گفت که این "یک گام مهم در راستای پیروزی است".

زیلینسکی افزود: "کلید اکنون سرعت و حجم است. سرعت در آموزش نیروهای ما، سرعت در تامین تانک به اوکراین و تعداد تانک‌ها."

رییس جمهور اوکراین پیشرفت در سایر جنبه‌های همکاری دفاعی را مهم خواند و گفت: "ما همچنین باید روند تهیه میزایل‌های دوربرد به اوکراین را باز کنیم. این مهم است - ما همچنین باید همکاری خود را در زمینه توپخانه گسترش دهیم، باید وارد تامین طیاره برای اوکراین شویم. و این یک رویا است. و این یک وظیفه است."

اما روسیه فراهم آوری تانک‌ها برای اوکراین را محکوم کرده و گفته است که این تانک‌های محاربوی نوع ابرامس که از سوی امریکا به کیف فراهم می‌شود، در اوکراین خواهد سوخت.

دیمتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه ۲۵ جنوری گفت که فراهم‌ آوری این تانک‌ها ضیاع پول و از رهگذر تکنالوژی برای امریکا فاجعه‌بار خواهد بود.

سخنگوی کرملین گفت که این برداشت درست نیست که فراهم آوری این تانک‌ها قوت اردوی اوکراین را بیشتر می‌سازد. این مقام روسی افزود که این تانک‌ها مانند سایر تانک‌ها قابلیت سوختن را دارد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری فرانس پرس و اسوشیتد پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG