لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع روسیه: افغانستان منبع بی‌ثباتی برای کشورهای آسیای میانه است


شماری از تندروان شاخه خراسان داعش در حومه شهر گردیز، مرکزی ولایت پکتیا (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
شماری از تندروان شاخه خراسان داعش در حومه شهر گردیز، مرکزی ولایت پکتیا (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

وزیر دفاع جدید روسیه روز جمعه ۳۱ می (۱۱ جوزا) افغانستان را منبع بی‌ثباتی برای کشورهای آسیای میانه عنوان کرده و بر تشدید تدابیر امنیتی در مرز میان تاجیکستان و افغانستان تاکید کرد.

تاس، خبرگزاری رسمی روسیه، به نقل از وزیر دفاع آن کشور گزارش داده است: "وضعیت در افغانستان منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه آسیای میانه است. گروه‌های افراطی متعددی در آن‌جا، جای پا باز کرده‌اند و تلاش‌ها را برای ترویج افکار خود در کشورهای همسایه افزایش داده‌ اند."

اندری بیلوسوف که به تازگی به حیث وزیر دفاع روسیه تعیین شد، ضرورت تقویت مرزهای تاجیکستان با افغانستان را برای تضمین ثبات کشورهای منطقه به ویژه آسیایی میانه مهم خوانده است.

بیلوسوف که در نشست وزیران دفاع سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان صحبت می‌کرد، از افزایش فعالیت گروه‌های افراطی در افغانستان ابراز نگرانی کرد. به گفته او،‌ این گروه‌ها در تلاش گسترش افکار شان در منطقه می‌باشند.
بیلوسوف همچنان از خطر گسترش گروه‌های تروریستی به خارج از افغانستان هشدار داده و خواستار "اقدامات به موقع برای تثبیت وضعیت منطقه" به ویژه در مرز میان تاجیکستان با افغانستان شده است.

این در حالی است که هفته گذشته یک مقام ارشد امنیتی قرغیزستان حضور و فعالیت گستردۀ گروه‌های تروریستی در افغانستان، به ویژه در شمال این کشور را تهدیدی برای کشورهای آسیایی میانه خواند، اما طالبان با رد این اظهارات، گفتند که هیچ گروهی تروریستی در این کشور فعالیت ندارد.

امچی‌بیک تاشیف، رییس کمیته امنیت ملی قرغیزستان در نشست امنیتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در بشکیک، پایتخت آن کشور، گفت که افزایش گروه‌های تروریستی در ولایات شمالی افغانستان "تهدیدی واقعی" برای امنیت مرزهای جنوبی کشورهای عضو این پیمان است.

خبرگزاری تاس روسیه به تاریخ ۲۴ می (چهارم جوزا) از قول تاشیف نگاشت: "تمرکز تروریستان در ولایات شمالی افغانستان افزایش یافته است تا یک‌پارچگی مرزهای جنوبی کشورهای عضو مستقل مشترک‌المنافع را تهدید کند."
رییس کمیتۀ امنیت ملی قرغیزستان تاکید کرد که سازمان‌های تروریستی بین‌المللی و "حامیان آن‌ها" به دنبال اهداف شان با استفاده از تنش‌های اجتماعی و سیاسی در سراسر جهان استند.

وزیر دفاع روسیه در حالی افغانستان تحت حاکمیت طالبان را منبع اصلی بی‌ثباتی بر کشورهای منطقه عنوان کرده است که اخیراً ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، گفته است که برقراری روابط با طالبان "یک نیاز" است.

او روز سه‌شنبه در صحبت با خبرنگاران در تاشکند، پایتخت اوزبیکستان، گفت که روسیه با درنظرداشت دیدگاه دوستان و متحدان خود در این زمینه اقدام هماهنگ خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه گفت: "ما نیاز داریم بر اساس واقعیت پیش برویم و بر اساس آن روابط برقرار کنیم."

پیش از این، ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفته بود که وزارت‌های خارجه و عدلیۀ روسیه به پوتین گزارش داده اند که می‌توان گروه طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه حذف کرد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌ها تاس روسیه و فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG