لینک های دسترسی

Breaking News

کشیشان روسی حامی صلح در اوکراین با فشار مواجه اند


شماری از کشیشان روسی به‌خاطر مخالفت با جنگ و طرفداری صلح در اوکراین با فشار مواجه بوده و مجبور شده اند که از کشور فرار کنند.

پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، رهبر مسیحیان ارتدوکس روسیه از پیروانش خواست تا برای پیروزی نیروهای روسی در نبرد اوکراین دعا کنند و از جنگ روسیه در اوکراین حمایت کنند.

کشیشانی‌ ازین امر سر باز زدند و به عدم وفاداری به کلیسا متهم شده و مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند. این وضعیت باعث فرار تعدادی از روحانیون مسیحی ازین کشور شد.

آیوان کووال، کشیش کلیسای ارتودکس روسی، حالا در شهر آنتالیای ترکیه در یکی از کلیسا های قدیمی مراسم عبادت را رهبری می‌کند.

در ماه سپتمبر سال گذشته، هنگامی که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، دستور بسیج نسبی نیروهای احتیاط را صادر کرد، روحانی ارشد کلیسای ارتدوکس مسکو از پیروانش خواست تا برای پیروزی نیروهای روسی دعا کنند.

کشیش کووال می‌گوید او تصمیم گرفت صلح را بالاتر از دستورات رهبر مذهبی اش قرار دهد: "با کلمه 'پیروزی' دعای ما معنی تبلیغاتی پیدا کرد و روی تفکر درست روحانیون اثر گذاشت که در باره این دشمنی ها چگونه فکر کنند و این دشمنی ها را باید چگونه ببینند. این بر خلاف وجدان من بود. نمی توانستم به این فشار سیاسی از سوی مراتب بالاتر تسلیم شوم."

دعا در محضر عام یا دعوت به صلح نیز خطرات پیگرد قانونی دولت روسیه را به همراه دارد.

اندکی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه، قانونگذاران این کشور، قانونی را تصویب کردند که براساس آن هزاران نفر به دلیل "بی اعتبار کردن ارتش روسیه" تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند – اتهامی که در واقع در مورد هر چیزی که با روایت رسمی در تضاد باشد، اعم از تفسیر در شبکه‌های اجتماعی یا دعا در کلیسا، اعمال می‌شود.

برعلاوه، بر اساس این قانون، اگر کشیش از خواندن دعای رهبر مذهبی امتناع ورزد، وفاداری او مشکوک است و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

اندری دسنیتسکی، استاد زبان شناسی در دانشگاه ویلنیوس گفت: "اصل اساسی روشن است. اگر از خواندن آن امتناع می کنید، پس وفادار نیستید. اگر وفادار نیستید، پس جایی برای شما در این کلیسا نیست."

هنگامی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین آغاز شد، اکثر کشیشان از ترس فشار کلیسا و مقامات دولتی سکوت اختیار کردند و فقط بخش کوچکی از آنان صحبت کرده اند.

از بیش از ۴۰ هزار روحانی در کلیسای ارتدوکس روسیه، تنها ۳۰۰ کشیش نامه عمومی را امضا کردند که خواستار صلح در اوکراین شده بود.

کشیشانی که با تصمیم حکومت مخالفت کردند و یا ساکت ماندند، به طور موقت از وظایف خود برکنار شدند و معاش، مسکن و دیگر حقوق شان را از دست دادند.

آیوان کووال می‌گوید: "من هرگز انتخاب خود را زیر سوال نبردم. من با تمام روح و وجودم با این جنگ مخالفت کردم. برای من غیرممکن بود که با دعای خود از حمله نیروهای روسیه به اوکراین حمایت کنم."

کلیسای مرکزی روسیه از جنگ در اوکراین حمایت کرده است و دعا برای تجهیزات و سربازان روسی عازم اوکراین توسط کشیشان به یک امر عادی مبدل شده است.

کشیش کووال می‌گوید که نفوذ رهبر مذهبی کلیسا بسیار فراتر از مرزهای کشورش است و دستورات او حتی بر کشیشانی که در خارج از کشور خدمت می کنند، نیز اعمال می شود.

گروه

XS
SM
MD
LG