لینک های دسترسی

Breaking News

شاهراه سالنگ پس از سه روز به روی ترافیک باز شد


وزارت فواید عامه حکومت طالبان پس از سه روز از بازگشایی شاهراه سالنگ به روی موترهای مسافربری خبر داده است.

شاهراه سالنگ شب یکشنبه به دلیل برفبارى شديد و طوفان به روی همه وسایل نقلیه مسدود شده بود.

محمداشرف حق‌شناس، سخنگوی وزارت فواید عامه حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای در ایکس گفت: "[شاهراه سالنگ] امروز چهارشنبه ۹ حوت، ساعت ۷:۰۰ صبح، توسط پرسونل و ماشینری ریاست حفظ و مراقبت سالنگ‌ها پاک کاری و به روی وسایط مسافربری (خورد و بزرگ) باز گردید."

بر اساس معلومات وزارت فواید عامه حکومت طالبان، طی سه روز گذشته در سالنگ جنوبی، شمالی و ساحۀ تونل از یک متر تا یک متر و ۴۵ سانتی متر برف باریده بود.

حق‌شناس گفته است که روز چهارشنبه به اينسو در بعضی ساحات برفباری خفیف جریان دارد، اما تیم‌های ریاست حفظ و مراقبت سالنگ‌ها تلاش می‌کنند که مسیر را به روی ترافیک به گونۀ کامل باز کند.

شاهراه سالنگ، یکی از شاهراه‌های کلیدی افغانستان است که کابل را به نه ولایت شمالی و شمال شرقی، وصل می‌کند. علاوه بر این، از این مسیر برای ترانزیت کالاهای تجارتی بین آسیای میانه و جنوب آسیا نیز استفاده می‌شود.

در دو ماه اول زمستان امسال، افغانستان شاهد برفباری و باران بسیار کم بود، اما در هفته‌های پایانی زمستان در بیشتر ولایات کشور به شدت برف و باران باریده است.

بر اساس معلومات ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان، میزان بارندگی در مقايسه با ماه گذشته از ۳۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته است. این اداره بارش برف و باران را طی هفتۀ آینده نیز در بیشتر ولایات افغانستان پیش‌بینی کرده است.

ملل متحد گفته است که با توجه به افزایش وقوع رویدادهای طبیعی، افغانستان به چهارمین کشور در معرض خطر و هشتمین کشور آسیب‌پذیر و کم آماده برای سازگاری با تغییرات اقلیمی است.

به گفتۀ این سازمان، زراعت، آب، انرژی، بهداشت، جنگل‌داری، تنوع زیستی، اکوسیستم‌ها، معیشت و اقتصاد افغانستان، همه تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند.

گروه

XS
SM
MD
LG