لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به مرگ سلیم درانی، بازیکن پیشین افغان تیم کرکت هند 


اصغر افغان و سلیم درانی
اصغر افغان و سلیم درانی

سلیم درانی متولد افغانستان و بازیکن پیشین تیم ملی کرکت هند به سن ۸۸ سالگی در شهر جام‌نگر ایالت گجرات هند چشم از جهان بست.

وبسایت کرک‌انفو ای‌اس‌پی‌ان نگاشته است که سلیم عزیز درانی به تاریخ ۱۱ دسمبر سال ۱۹۳۴ در کابل به دنیا آمد و سپس با مادر و پدرش به هند رفت.

سلیم درانی در هند به کرکت رو آورد و در نهایت به تیم ملی این کشور راه یافت و زمانی که تلویزیون و رقابت‌های تجارتی وجود نداشت، وی از بازیکنان معروف جهان کرکت بود.

درانی با دست چپ بیتنگ و بالنگ می‌کرد و به این عملش معروف بود که به فرمایش تماشاچیان ضربه‌های شش نمره‌ای میز‌د.

ادارهٔ کنترول کرکت هند با ابراز تاسف به مرگ این بازیکن، در اعلامیه‌ای گفته است که سلیم درانی در ۲۹ بازی تست سهم گرفته و حدود ۱۲۰۲ دوش انجام داده بود و ۷۵ وکت گرفته بود.

این اداره همچنان گفته است که وی در سال ۱۹۷۱ برای نخستین بار در کارایب به نفع تیم هند نخستین بازی تست کرکت را انجام داد و در پیروزی تیم هند نقش بارزی داشت و در نهایت با حذف دو بازیکن تیم مقابل زمینه را برای پیروزی تیم‌اش مساعد کرد.

سلیم درانی به همین گونه در سال ۱۹۹۱ در مقابل انگلند نیز بازی خوبی را به نمایش گذشت و در شکست تیم حریف نقش کلیدی بازی کرد. او در سلسلهٔ رقابت‌‌ها با انگلند ۲۳ وکت گرفت.

این بازیکن پیشین تیم ملی هند در ۱۷۰ بازی ۵۰ اووره نیز سهم گرفته و در مجموع ۸۵۴۵ دوش انجام داده بود و ۴۸۴ وکت به دست آورده بود.

واکنش‌ها

بورد کرکت افغانستان در صفحهٔ تویتراش نگاشته است: "بورد کرکت افغانستان، به مرگ سلیم درانی بازیکن پیشین بازی‌های تست هند که در افغانستان به دنیا آمده بود، ابراز تاسف می‌کند."

این اداره با خانواده‌ٔ درانی اظهار همدردی کرده است.

سلیم درانی در سال ۲۰۱۸ در رقابت تست میان تیم هند و افغانستان منحیث مهمان ویژه حضور یافته بود و به اصغر افغان، کپتان وقت تیم ملی کرکت افغانستان هدیهٔ یادگاری آن رقابت را اهدا کرد.

اصغر افغان در صفحهٔ‌ فیسبوک‌اش تصویر همان لحظه را نشر کرده و نگاشته است که سلیم درانی از دوستداران ویژهٔ بازیکنان کرکت افغانستان بود.

رسانه‌های هندی گزارش داده اند که بورد کرکت افغانستان از سلیم درانی دعوت کرده بود تا از کابل دیدن کند. او در آن وقت گفته بود "می‌خواهم کابل بروم. خوشحالم که آنان از من دعوت کرده اند. من اندکی پشتو صحبت می‌توانیم".

نریندرا مودی، صدر اعظم هند نیز در صفحهٔ تویتراش از مرگ این بازیکن کرکت ابراز تاسف کرده است.

او نگاشته است: "آقای سلیم درانی یک اسطورهٔ کرکت و در اصل یک بنیاد کرکت بود. او در رسانیدن هند به کرکت جهان نقش کلیدی بازی کرده است. در داخل میدان و بیرون از میدان وی به خاطر سبک ویژه‌اش شناخته می‌شد. به دوستان و اعضای خانواده‌ٔ وی تسلیم می‌گویم. روح‌اش شاد باد."

شماری از بازیکنان کنونی و پیشین کرکت هند مرگ درانی را ضایعهٔ خوانده اند.

سچن تندرلکر، از بازیکنان معروف جهان کرکت در صفحهٔ تویتراش نوشته است: "به مرگ آقای سلیم درانی غمگین شدم. یک شخص محبوب و خوب بود. در این وقت دشوار غمگساری‌ام را با خانواده‌ٔ او شریک می‌کنم."

سلیم عزیز درانی در شهر جام‌نگر ایالت گجرات هند زندگی می‌کرد و برای نخستین بار به نفع تیم ملی کرکت هند در سال ۱۹۶۰ در مقابل آسترالیا وارد رقابت‌های بین المللی شد.

XS
SM
MD
LG