لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان فعالیت دپلوماتیک خود را در سوریه از سر می‌گیرد


رییس جمهور سوریه سه هفته پیش با شهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی، در دمشق ملاقات کرد
رییس جمهور سوریه سه هفته پیش با شهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی، در دمشق ملاقات کرد

عربستان سعودی که برای بیش از یک دهه‌ از مخالفان مسلح حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، حمایت می‌کرد، روز سه‌شنبه نهم می (۱۹ ثور) گفت که دپلومات‌های آن کشور فعالیت‌شان را در سوریه از سر خواهند گرفت.

با این اقدام عربستان سعودی که قدرت پیشتاز مسلمان سنی مذهب است، بشارالاسد بازگشت کشورش را به عضویت مجدد اتحادیهٔ عرب تحکیم کرد.

دمشق نیز از سرگیری روابط دپلوماتیک را با عربستان سعودی تایید کرد.

عربستان سعودی پس از جنگ داخلی سوریه دپلومات‌های خود از آن کشور اخراج کرد و در این مدت از مخالفان دمشق حمایت کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به استناد اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ آن کشور گزارش داده است که "[دولت] سلطنتی تصمیم گرفته است تا کار ماموریت دپلوماتیک خود را در سوریه از سر بگیرد و به دنبال توسعه اقدامات مشترک عربی است."

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، نیز از قول منابع وزارت خارجهٔ‌ آن کشور گزارش داده است که "جمهوری عربی سوریه تصمیم گرفته است که کار نمایندگی دپلوماتیک خود را در عربستان سعودی از سر بگیرد."

بشارالاسد از زمان آغاز جنگ سوریه از لحاظ سیاسی در منطقه منزوی شده بود، اما در هفته‌های اخیر پس از تصمیم عربستان سعودی و ایران، متحد نزدیک دمشق، برای از سرگیری روابط، چشم انداز سیاسی را تغییر داد.

رییس جمهور سوریه سه هفته پیش با شهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی، در دمشق ملاقات کرد. پس از قطع روابط دپلوماتیک میان ریاض و دمشق در سال ۲۰۱۱، این نخستین بار بود که مقام‌های ارشد دو کشور در سوریه دیدار کردند.

در آن زمان رییس جمهور بشارالاسد و شاهزاده فیصل در مورد گام‌هایی برای ''دستیابی به یک راه‌حل سیاسی همه جانبه که به بازگشت سوریه به اتحادیهٔ عرب کمک می‌کند'' گفت‌وگو کردند.

رییس جمهور سوریه امیدوار است که عادی سازی روابط با کشور‌های ثروتمند حوزهٔ خلیج موجب رفاه اقتصادی کشور جنگ زده‌اش شود.

اتحادیهٔ عرب روز یکشنبه هفتم می (۱۷ ثور) از احتمال بازگشت حکومت سوریه به این اتحادیه استقبال کرد. پذیرش مجدد سوریه در اتحادیهٔ عرب بخشی از تلاش‌های منطقه‌ای برای عادی سازی روابط با بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، است.

عضویت سوریه در اتحادیهٔ عرب پس از آن در سال ۲۰۱۱ به حالت تعلیق در آمد که حکومت بشارالاسد معترضان ضد حکومتی را با خشونت سرکوب کرد. پس از سرکوب معترضان جنگ داخلی در سوریه آغاز شد و بسیاری از کشور‌های عربی نماینده‌های شان را از دمشق، پایتخت سوریه، بیرون کردند.

در جنگ داخلی سوریه که قدرت‌های خارجی را نیز به خود کشاند،‌ بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند و میلیون نفر دیگر یا در داخل آن کشور آواره شدند و یا مجبور به ترک کشور شان شدند. در جنگ سوریه، زیربنا‌ها و صنعت آن کشور نیز ضربهٔ شدید را متحمل شده است.

قرار است مقامات اتحادیهٔ عرب به تاریخ ۱۹ می ۲۰۲۳ در ریاض، پایتخت عربستان سعودی،‌در مورد سرعت عادی سازی روابط با دمشق و اینکه در چه شرایطی می‌توان به سوریه اجازه بازگشت را داد، بحث کنند.

XS
SM
MD
LG