لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات سعودی برای گفتگو با شورشيان حوثی به یمن رفتند


مقامات عربستان سعودی روز یکشنبه نهم اپریل (۲۰ حمل) به صنعا، پایتخت یمن، سفر کردند تا با رهبری حوثی که از حمایت ایران برخوردار اند، مذاکره کنند.

سفر مقامات سعودی بخشی از تلاش‌های بین المللی برای حل سیاسی جنگ نه ساله در این کشور پنداشته می‌شود.

خبرگزاری سبا که توسط شورشیان حوثی یمن مدیریت می‌شود، گزارش داده است که هیات عربستان سعودی به ریاست محمد بن سعید الجابر، سفیر عربستان در یمن، با مهدی المشاط، رییس شورای عالی سیاسی شورشیان حوثی گفتگو خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری سبا، یک هیات یک عمان که روز شنبه هشتم اپریل به صنعا رسید، نیز در این گفتگو‌ها شرکت خواهد کرد.

محمد البخيتی، یکی از رهبران حوثی، در تویتی گفت که مقامات سعودی و عمانی در مورد"راه های دستیابی به یک صلح جامع و با ثبات در منطقه" بحث خواهند کرد.

البخيتی گفت که دستیابی به یک صلح عزتمند میان حوثی‌ها و عربستان سعودی "یک پیروزی برای هر دو جناح" خواهد بود و از همه طرف‌ها خواست برای "حفظ فضای صلح آمیز و آماده شدن برای دور دادن صفحهٔ گذشته" گام بردارند.

مقامات عربستان سعودی تا حالا در مورد سفر هیات این کشور به پایتخت یمن تبصره نکرده اند. دفتر نمایندگی ملل متحد برای یمن نیز در این مورد تبصره نکرده است.

گفتگو‌ها در صنعا بخشی از تلاش های بین المللی به رهبری عمان برای حل سیاسی منازعهٔ یمن است که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. شورشیان حوثی در آن زمان، صنعا، پایتخت یمن، و بخشی اعظم شمال آن کشور را تصرف کردند.

پس از‌ آن، ایتلافی بر رهبری عربستان سعودی در مارچ ۲۰۱۵ عملیات هوایی را بر ضد شورشیان حوثی آغاز کرد تا حکومت برکنار شدهٔ یمن را دوباره به قدرت برساند. از آن به بعد، این کشور درگیر جنگ و هرج و مرج بوده است. یمن در سال‌های اخیر به میدان جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران تبدیل شده است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده،‌ در جنگ یمن با جدیت از عربستان سعودی که رهبری ایتلاف بر ضد شورشیان حوثی را بر عهده دارد، حمایت کرد. اما جو بایدن، رییس جمهور کنونی امریکا، وعده کرده است که اولویت‌اش پایان دادن جنگ در یمن است.

از آن زمان تا حالا، صدها هزار انسان یا در اثر جنگ مستقیم در این کشور کشته شده اند و یا هم به صورت غیر مستقیم به دلیل نوشیدن آب غیرصحی، شیوع امراض، گرسنگی و یا سایر عوامل جان باخته اند. در این جنگ، بیش از ۱۱ هزار کودک کشته و زخمی شده اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری اسوشیتید پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG