لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: دومین بالون چینی در حال عبور از فضای امریکای لاتین است


وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) شام جمعه سوم فبروری (۱۴ دلو) اعلام کرد که یک بالون جاسوسی دیگر چینی در حال پرواز بر فراز امریکای لاتین است.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که وزارت دفاع امریکا از گزارش‌های مبنی بر عبور یک بالون دیگر از فضای امریکای لاتین آگاه است و در بیانیه‌ای بدون اشاره به محل دقیق بالون گفت: " ما اکنون ارزیابی می‌کنیم که این یک بالون دیگر نظارتی چینی است."

این در حالی است که وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه دوم فبروری (۱۳ دلو) گفت که یک بالون جاسوسی چینی را تعقیب می‌کند که در ارتفاع بلند بر فراز امریکا قرار گرفته و به نظر می‌رسد که پایگاه‌های حساس هسته‌ای را نظارت می‌کند.

اوایل روز جمعه، سخنگوی وزارت خارجه چین تایید کرد که این بالون در واقع متعلق به چین است.

سخنگوی وزارت خارجهٔ چین گفت که این بالون غیرنظامی بوده و برای تحقیقات هواشناسی استفاده می‌شود. او افزود که بالون متذکره "از مسیر برنامه ریزی شده خود منحرف شده است."

او گفت چین از ورود ناخواسته به حریم هوایی ایالات متحده متاسف است و در مورد با ایالات متحده در ارتباط است.

اما رایدر ناوقت روز جمعه در یک نشست خبری در پنتاگون به خبرنگاران گفت که نمی‌تواند به جزییات بپردازد، اما مقامات دفاعی ایالات متحده می‌دانند که این یک بالون نظارتی است و نارضایتی خود را در "در سطوح مختلف" به مقامات چینی ابراز کرده‌اند.

اما بیجینگ روز شنبه چهارم نومبر گفت که رسانه ها و سیاستمداران امریکایی از ادعای که گویا چین یک بالون جاسوسی را بر فراز این کشور به پرواز درآورده، سواستفاده می‌کنند.

پس از آن یک مقام ایالات متحده روز جمعه گفت که سفر انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، به بیجینگ به تعویق افتاد، وزارت خارجهٔ چین در بیانیه ای اعلام کرد که "برخی از سیاستمداران و رسانه ها در ایالات متحده از این حادثه به عنوان بهانه‌ای برای حمله و بدنام کردن چین استفاده می‌کنند".

قرار بود که بلینکن در آخر این هفته به بیجینگ، پایتخت چین سفر کند، اما به گفتهٔ‌ یک مقام ایالات متحده، این سفر به دلیل پرواز بالون جاسوسی چین بر فراز فضای امریکا، به تاخیر انداخته شد.

ریدر افزود که این بالون در حال حاضر در ارتفاع بلند تر از ترافیک هوایی در پرواز است و هیچ گونه تهدید نظامی یا فزیکی را به مردم در زمین در قبال ندارد.

چین در گذشته نیز بالون‌های جاسوسی خود را به ایالات متحده فرستاده بود. اما یک مقام امریکایی گفت که این بار بالون چینی برای مدت بیشتر در حریم هوایی امریکا باقی مانده است.

کارشناسان می گویند که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی هر دو در جریان جنگ سرد از بالون‌های نظارتی مشابه استفاده می‌کردند.

بالون‌های جاسوسی معمولاً در ارتفاع ۲۴ تا ۳۷ هزار متری کار می‌کنند که بسیار بالاتر از سطوح عملیاتی ترافیک خطوط هوایی تجاری و جت‌های جنگنده است.

XS
SM
MD
LG