لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ در گلوله‌باری در یک گردهمایی انتخاباتی زخمی شد، اما در 'امن' است


دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، روز شنبه ۱۳ جولای (۲۳ سرطان) پس از آن از ناحیۀ سر زخمی شد که در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر بتلر ایالت پنسلوانیا به سمت وی مرمی فیر شد.

این گلوله‌باری درست در زمانی صورت گرفت که ترمپ در حال نشان دادن چارت گذرگاه‌های مرزی ایالات متحده بود. پس از این گلوله‌باری، تصاویر منتشر شد که نشان می‌دهد گوش و صورت ترمپ با خون آلوده بود.

اندکی پس از این رویداد، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفت:‌ ''من در مورد گلوله‌باری در گردهمایی ترمپ در پنسیلوانیا مطلع شده‌ام. سپاسگزارم که می‌شنوم او [ترمپ] در امن و خوب است. در حالی که منتظر معلومات بیشتر استیم، برای او و خانواده‌اش و همه کسانی که در گردهمایی بودند، دعا می‌کنم.''

بایدن در این اعلامیه همچنین گفته است که جیل بایدن، همسرش، و شخص خودش از کارمندان خدمات مخفی سپاس‌گزارند که ترمپ را به محل امن انتقال دادند. او گفت: ''جایی برای این نوع خشونت در امریکا وجود ندارد. ما باید به عنوان یک ملت متحد شویم تا آن [گلوله‌باری] را محکوم کنیم.''

کاملا هریس، معاون رییس جمهور امریکا، نیز با نشر اعلامیه‌ای ضمن آرزوی بهبودی برای ترمپ گفت: "همۀ ما باید این اقدام نفرت انگیز را محکوم کنیم و سهم خود را انجام بدهیم تا اطمینان حاصل شود که این [اعمال] سبب خشونت بیشتر نشود.''

بر اساس گزارش‌ رسانه‌ها، این رویداد به عنوان یک سوقصد به جان رییس جمهور پیشین امریکا، زیر تحقیق قرار می گیرد. گلوله‌باری در گردهمایی ترمپ تهدیدی برای تشدید و پیچیده‌تر کردن رقابت‌‌های انتخابات ریاست جمهوری است، انتخاباتی که از قبل با دشواری مواجه بوده است.

ترمپ با نشر پیامی در رسانه‌‌های اجتماعی گفته است که فرد تیرانداز کشته شده است و در این گلوله‌باری یکی از اشتراک کنندگان این گردهمایی نیز در اثر زخمی که برداشته بود، جان باخته است. اما اداره خدمات مخفی امریکا در رسانه‌اجتماعی ایکس نوشته است که دو نفر در این گلوله‌باری زخمی شده، نه یک نفر.

ترمپ در مورد قربانیان این رویداد گفت: "مهمتر از همه، می خواهم به خانواده فردی که در گردهمایی کشته شد و همچنین به خانواده فرد دیگری که به شدت زخمی شده است، تسلیت بگویم. باور نکردنی است که چنین اقدامی می‌تواند در کشور ما رخ دهد. در حال حاضر، چیزی در مورد تیرانداز که حالا کشته شده است، در دست نیست.''

پس از شلیک مرمی، کارمندان محافظتی به سرعت به سمت ترمپ شتافتند و رییس جمهور پیشین امریکا را از صحنه بیرون کردند. در این هنگام حامیان ترمپ با فریاد صدا بلند کردند.

پس از آنکه ترمپ محل این گردهمایی را ترک کرد، پولیس به سرعت صحنه این گردهمایی را تخلیه کرد.

دونالد ترمپ جونیر، پسر ارشد ترمپ، در رسانه‌ اجتماعی ایکس تصویری از پدرش را منتشر کرده که در صورتش خون مشاهده می‌شود و با مشت دست‌اش را بلند کرده است. او در این پیام نوشته است که ''او [دونالد ترمپ] هرگز از مبارزه برای نجات امریکا دست نخواهد کشید."

داگ بورگوم، والی داکوتای شمالی، مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، و جی دی ونس، سناتور اوهایو، سه مردی که در فهرست نهایی ترمپ برای معاونیت ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند، همه به سرعت با نشر اعلامیه‌ها نگرانی شان را از این رویداد بیان کرده‌اند.

مارکو روبیو گفته است که "خداوند از رییس جمهور ترمپ محافظت کرد."

جی دی ونس، سناتور اوهایو، در ایکس نوشته است: "همه با من یکجا شوید تا برای رییس جمهورما،‌ ترمپ و همه دعا کنیم. امیدوارم حال همه خوب باشد.''

مچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس سنای کانگرس ایالات متحده، نوشته است:‌ ''امشب همه امریکایی‌ها به خاطری سپاسگزار‌اند که پس از حمله نفرت‌ انگیز به یک گردهمایی صلح‌آمیز، رییس جمهور ترمپ خوب به نظر می‌رسد. خشونت در سیاست ما جایی ندارد. ما از کار سریع اداره خدمات مخفی و سایر مجریان قانون قدردانی می‌کنیم."

جاش شاپیرو، والی پنسیلوانیا از حزب دموکرات، با نشر اعلامیه‌ای در صفحه ایکس خود گفته است که از این رویداد مطلع شده و پولیس پنسلوانیا در محل گردهمایی حاضر است.

شاپیرو در این پیام گفته است: "خشونت بر ضد هر حزب سیاسی یا رهبر سیاسی کاملا غیرقابل قبول است. [خشونت]جایی در پنسلوانیا یا ایالات متحده ندارد."

استیفن چونگ، سخنگوی ترمپ، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رییس جمهور پیشین امریکا، از مجریان قانون و نیروهایی که بلافاصله ''به این اقدام شنیع '' پاسخ دادند، تشکر کرده است. چونگ در این اعلامیه گفته است که ''او [ترمپ] خوب است و در یک مرکز صحی معاینه می‌شود.''

گروه

XS
SM
MD
LG