لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: بانک مرکزی افغانستان فاقد استقلالیت و وابسته به طالبان است


مفتش ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که بانک مرکزی افغانستان فاقد استقلالیت از حکومت طالبان بوده و برای جلوگیری از پولشویی و تمویل تروریزم تدابیر کافی روی دست ندارد.

سیگار در گزارش سه ماهه به کانگرس ایالات متحده از کاستی‌ها در امور اداری بانک مرکزی افغانستان پرده برداشته و نیز به مقام‌‌های این بانک که نام‌های شان درج فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد و ایالات متحدۀ امریکا است، اشاره کرده است.

ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی از طریق یک قراردادی بیرونی، بررسی‌هایی را انجام داده است که بر اساس آن گزارش سیگار تهیه شده است.

نگرانی واشنگتن و دیگر کشورهای غربی در مورد رهبری بانک مرکزی افغانستان و تدابیر نابسندۀ آن برای جلوگیری از پولشویی، بن‌بستی را ایجاد کرده است تا تقاضای طالبان برای برگرداندن دارایی‌های منجمد شدۀ بانک مرکزی افغانستان در خارج، برآورده نشود.

حدود نصف هفت میلیارد دالر ذخایر پولی افغانستان که در بانک ذخایر فدرال ایالت نیویارک امریکا منجمد شده بود، به یک صندوق امانت پولی در سویس سپرده شده است. این صندوق مسوول تمام مراودات و فعالیت‌های مرکزی بانکی چون پرداخت بدهی‌های بین‌المللی افغانستان، تادیات برق وارداتی آن کشور و نیز رسیدگی به نیازمندی‌های آینده چون چاپ پول خواهد بود.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته از قول مقام‌های امریکایی گزارش داد که واشنگتن از برگرداندن پول از صندوق امانت پولی افغانستان در سویس به بانک مرکزی افغانستان تا زمانی حمایت نخواهد کرد که این بانک ثابت کند که عاری از "نفوذ و دخالت سیاسی" است.

سیگار گفته است که با وجود دخالت طالبان در کمک‌های بشری به افغانستان، ایالات متحدۀ امریکا در دو سال گذشته نزدیک به ۲.۳۵ میلیارد دالر به افغان‌ها کمک کرده است. سیگار به کانگرس ایالات متحده گفته است که طالبان از کمک‌های بین‌المللی به افغان‌ها سواستفاده می‌کنند و مداخله طالبان در کمک‌های بشردوستانه باعث شده است که کمک‌ها به نیازمندان نرسد.

احمد جواد سداد، رییس سیاست پولی بانک مرکزی افغانستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری گزارش سیگار را رد کرد و گفت: "در قسمت مبارزه با پولشویی و در قسمت موجود کادرهای مسلکی در بانک مرکزی مشکلی نداریم و به عنوان یک ادارۀ مسلکی کماکان به کارهای خود ادامه می‌دهیم."

پیش از این نیز مقام‌های طالبان ادعا کرده بودند که در روند کمک‌های خارجی دخالت نکرده و تنها در بخش هماهنگی با نهادهای امدادرسان همکاری می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG