لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان کم‌اعتبارترین و سنگاپور بااعتبارترین پاسپورت جهان را دارد


بر اساس یک گزارش تازه، پاسپورت افغانستان بار دیگر کم‌اعتبارترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی شناخته شد.

"شاخص پاسپورت هنلی" که همه ساله فهرست اعتبار پاسپورت کشورهای جهان را رده‌بندی می‌کند، پاسپورت سنگاپور را معتبرترین پاسپورت جهان معرفی کرده است.

براساس این شاخص سنگاپوری‌ها می‌توانند به ۱۹۲ مقصد از ۲۲۷ مقصد در جهان بدون ویزه سفر کنند.

شاخص پاسپورت هنلی، بر اساس اعتبار سفر بدون ویزه، پاسپورت کشورهای جهان را رده بندی می‌کند.

پس از سنگاپور، پاسپورت‌‌‌های آلمان، ایتالیا و اسپانیا در ردۀ دوم قرار گرفته است که دارندگان آن می‌توانند به ۱۹۰مقصد در جهان بدون ویزه سفر کنند.

براساس رده‌بندی امسال "شاخص پاسپورت هلنی" جاپان که در پنج سال گذشته در جایگاه نخست قرار داشت، اکنون با شش کشور دیگر - اتریش، فرانسه، فنلند، لوگزامبورگ، کوریای جنوبی و سویدن – در جایگاه سوم قرار گرفته است. دارندگان پاسپورت این کشورها می‌توانند به ۱۸۹مقصد در جهان بدون ویزه سفر کنند.

در این رده‌بندی، پاسپورت‌های افغانستان، سوریه و عراق در قعر جدول قرار گرفته است. دارندگان پاسپورت افغانستان، اجازه سفر بدون ویزه به ۲۷ کشور و قلمرو را دارند.

پاسپورت ایالات متحده امریکا نسبت به سال گذشته یک رده نزول کرده و با لتوانیا در ردۀ هشتم این فهرست قرار گرفته است و شهروندان امریکایی می‌توانند به ۱۸۴ کشور و قلمرو جهان بدون ویزه سفر کنند.

ایالات متحده و بریتانیا هر دو از سال ۲۰۱۴، زمانی که پاسپورت‌هایشان در ردهٔ اول جهان قرار داشت، روند نزولی داشته اند.

ایالات متحده همچنین از نظر "باز بودن" در ردهٔ پایینی قرار دارد و تنها به دارندگان پاسپورت ۴۴ کشور دیگر اجازه می‌دهد بدون ویزه از این کشور بازدید کنند.

نهاد شاخص پاسپورت هنلی برای انتخاب میزان اعتبار پاسپورت، رده‌بندی کشورها را بر اساس اطلاعات ارایه شده توسط "انجمن جهانی ترانسپورت هوایی" تهیه می کند.

XS
SM
MD
LG