لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۶۰هزار نفر در سیلاب‌های بغلان متضرر شده اند


بر اساس گزارش‌ها، سیلاب‌های هفته گذشته بیشترین تلفات جانی و خسارات مالی در ولایت بغلان به بار آورده است
بر اساس گزارش‌ها، سیلاب‌های هفته گذشته بیشترین تلفات جانی و خسارات مالی در ولایت بغلان به بار آورده است

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است که سیلاب‌های اخیر ولایت بغلان را به شدت آسیب رسانده و در نتیجه ۶۰هزار نفر متضرر شده اند.

یوناما روز دوشنبه ۲۰ می (۳۱ ثور) در شبکه ایکس نگاشته است که این سیلاب‌ها ۱۸۲ نفر را به کام مرگ فرستاده که بیشتر شان زنان و کودکان بودند.

به گفته هیات معاونت ملل متحد در افغانستان، تیم‌های امدادرسانی این سازمان برای سیلاب‌زدگان کمک‌های عاجل را فراهم می‌کنند.

افغانستان طی دو هفتۀ پسین شاهد سیلاب‌های مدهش بوده است. پیش از این ملل متحد گزارش داده بود که سیلاب‌های اخیر باشندگان ۲۱ ولسوالی را در ولایات بغلان، بدخشان و تخار از نظر جانی و مالی به شدت متضرر کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، ولسوالی‌های بغلان جدید، برکه، دند غوری، دوشی، گذرگاه نور، جلگه، خوست، نهرین، تاله و برفک و پلخمری، مرکز ولایت بغلان از جمله مناطق به شدت سیلاب‌زده اند.

اخیراً ادارۀ زنان ملل متحد نیز با نشر گزارشی از وضعیت سیلاب‌زدگان در شماری از ولایات شمال‌شرقی افغانستان گفته است که زنان و کودکان به طور نامتناسبی تحت تاثیر این رویداد طبیعی قرار گرفتند، زیرا در هنگام بارندگی شدید در داخل خانه‌های خود بودند، در حالی که مردان در ساختمان‌های عمومی مانند مساجد پناه گرفتند.

بر اساس گزارش بخش زنان ملل متحد، زنان بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند و درصد بالایی از مجروحانی را تشکیل می‌دهند که از طریق تیم‌های بهداشتی سیار تا ۱۴ می تحت درمان قرار گرفتند.

یک هفته پس از وقوع این سیلاب‌ها در شماری از ولایات شمالی افغانستان، جمعه گذشته ۱۷ می، ولایات فاریاب، غور و بادغیس نیز همانند سایر ولایات متحمل خسارات جانی و مالی زیادی شده است.

عصمت‌الله مرادی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در فاریاب به رسانه‌ها گفته است که ولسوالی‌های بل‌چراغ، پشتونکوت، خیبر، قیصار و المار این ولایت روز جمعه و شنبه شاهد سیلاب‌های مدهش و ویرانگر بود. به گفته مرادی، ۶۶ نفر به شمول زنان و کودکان در این سیلاب‌ها جان باختند و شماری نیز زخمی و مفقود شده اند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

همچنان مقامات غور گفته اند که بیش از ۵۰ نفر در فیروزکوه مرکز این ولایت و ولسوالی‌ها دولتیار، شهرک، تولک، دولینه، مرغاب و لعل و سرجنگل در نتیجۀ سیلاب‌ها کشته شده اند و ده‌ها تن دیگر زخمی یا مفقود شده اند.

بارندگی‌های شدید و سیلاب‌های مدهش در سال های اخیر در افغانستان، تلفات جانی و مالی هنگفتی را برجا گذاشته است.

سازمان ملل متحد علت این سیلاب‌ها را که پس از بارندگی‌های شدید به وقوع پیوسته، تاثیرات تغییرات اقلیمی دانسته و گفته است که افغانستان در میان ده کشور جهان قرار دارد که به شدت از تغییرات اقلیمی متاثر می‌گردد و هیچ‌گونه آمادگی قبلی ندارد.

حکومت طالبان از جامعه جهانی خواسته است تا در اجرای پروژه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای کاهش اثرات تغییر اقلیم بر افغانستان کمک کند.

گروه

XS
SM
MD
LG