لینک های دسترسی

Breaking News

برخی کشور‌های غربی از شهروندان شان خواستند به طور فوری لبنان را ترک کنند


میدان هوایی بین‌المللی رفیق حریری در بیروت
میدان هوایی بین‌المللی رفیق حریری در بیروت

شماری از کشور‌های غربی روز دوشنبه ۲۹ جولای (هشتم اسد) پس از آن از شهروندان شان خواستد تا لبنان را ترک کنند که تنش میان اسراییل و گروه حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، تشدید شد.

در همین حال، لبنان خود را برای پاسخ نظامی اسراییل به حمله راکتی مشکوک حزب الله آماده می‌کند، حمله‌ای راکتی که روز شنبه سبب کشته شدن ۱۲ کودک و نو جوان دروزی در یک میدان فوتبال واقع در بلندی های گولان شد.

اسراییل حزب‌الله لبنان را مسوول این حمله مرگبار قلمداد کرده و گفته است که دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد، اما گروه حزب‌الله این اتهام را رد کرده است.

ایالات متحده، آلمان، بریتانیا و فرانسه از جمله حکومت‌‌هایی اند که نه تنها به شهروندان خود هشدار داده‌اند از سفر کردن به لبنان اجتناب کنند، بلکه به شهروندان خود مقیم لبنان سفارش کرده اند که به صورت فوری آن کشور را ترک کنند، زیرا خطر گسترش منازعه می‌رود.

رنا بیتر، معاون بخش قنسولی سفارت ایالات متحده در بیروت، پایتخت لبنان،‌ با نشر ویدیویی در رسانه اجتماعی ایکس به امریکایی‌های مستقر در لبنان گفته است که "قبل از آغاز بحران آنجا را ترک کنید.''

بیتر در این پیام ویدیویی افزود:‌ ''ما از شهروندان ایالات متحده می‌خواهیم تا پلان عمل بحران را تهیه کنند و قبل از اینکه بحران آغاز شود، [لبنان] را ترک کنند" زیرا ''برنامه ریزی منظم همیشه بهترین گزینه'' است.

حکومت آلمان نیز از شهروندان خود خواسته تا هرچه زودتر لبنان را ترک کنند و افزوده که خدمات ترانسپورت هوایی ممکن به زودی تعلیق شود و یا حتا تشدید منازعه ممکن پرواز‌ها را از میدان هوایی بیروت متوقف کند.

پیش از این، شرکت‌های هوایی از جمله لوفتانزای آلمان، خطوط هوایی بین المللی سوییس، ایر فرانس و خطوط هوایی ترکیه پرواز‌های خود را به بیروت به دلیل وضعیت امنیتی لبنان به حالت تعلیق درآورده اند.

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه موقت لبنان، به تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که حکومت آن کشور نمی‌تواند کاری برای مهار کردن حزب‌الله انجام دهد، اما افزود که خطوط ارتباطی با این گروه هنوز هم باز است.

بوحبیب افزود:‌"انتخاب ما همواره بین بد و بدتر بوده است. فکر نمی کنم بتوانیم کاری انجام دهیم. اما ما همیشه با آنها [رهبران حزب‌الله ]در ارتباط هستیم. البته صدراعظم و رییس پارلمان با آنان صحبت می‌کنند. مذاکرات زیادی صورت می‌گیرد-نه برای توقف [جنگ] زیرا آنان [جنگ] را برای آنچه در غزه رخ می‌دهد، آغاز کردند."

در همین حال، حزب‌الله گفته است که دو عضو آن گروه صبح دوشنبه در حملهٔ طیاره بی سرنشین اسراییل در جنوب لبنان کشته شدند.

با وجودی که برخی از کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده خواهان خویشتن‌داری اسراییل و حزب‌الله شدند، اسراییل روز یکشنبه مواضع حزب‌الله را آماج حملات قرار داد. اسراییل گفته است که حملات روز یکشنبه اردوی آن کشور یکی از ذخایر تسلیحات حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG