لینک های دسترسی

Breaking News

پسر دیکتاتور پیشین فلیپین برندهٔ انتخابات ریاست جمهوری آن کشور شد 


فردیناند بونگ‌بونگ مارکوس
فردیناند بونگ‌بونگ مارکوس

پسر فردیناند مارکوس، دیکتاتور پیشین فلیپین امروز ۱۰ می (۲۰ ثور) در حالی بر اساس آمار ابتدایی برندهٔ انتخابات ریاست جمهوری شد که فلیپینی‌ها به این باور اند که این خانواده خواهد توانست فقر را در این کشور کاهش دهد.

این در حالی است که مردم این کشور هشدارها در مورد برگشت فساد و تضعیف دموکراسی در فلیپین را نادیده گرفتند و فردیناند "بونگ‌بونگ" مارکوس جونییر را به ریاست جمهوری رسانیدند.

فردیناند مارکوس بر اساس نتایج ابتدایی در انتخابات ریاست جمهوری برندهٔ ۵۶ در صد آرا اعلام شد و رقیب او لینی روبیردو، بیش از دوبرابر کمتر آرا را کسب کرد.

خانوادهٔ مارکوس که از ریاست جمهوری به یک خانوادهٔ منفور مبدل شده بود، اکنون پس از چند دهه یک بار دیگر به ریاست جمهوری برگشت.

پیروزی مارکوس بونگ‌بونگ امیدواری میلیون‌ها فلیپینی را پرپر کرد که تلاش داشتند حکمرانی دیکتاتورانهٔ شش سالهٔ رودریگو دوتیرته، رییس جمهور پیشین آن کشور را پایان بخشند.

سارا، دختر رییس جمهور دوتیرته، منحیث معاون رییس جمهور مارکوس انتخاب شده است.

فردیناند مارکوس، رییس جمهور پیشین و همسرش ایمیلدا مارکوس در پی انقلاب مردمی در سال ۱۹۸۶ به تبعید رانده شدند.

خانوادهٔ مارکوس به سرقت ۱۰ میلیارد دالر متهم است، اما یکی از رای دهندگان گفت که اگر چنین می‌بود اعضای خانوادهٔ رییس جمهور پیشین در زندان می‌بودند.

مارکوس بونگ‌بونگ که تحصیل‌کردهٔ پوهنتون آکسفورد بریتانیا است توانست بر خشم مردم و مشکلات اقتصادی تمرکز کرده و به قدرت برسد.

بر اساس یک نظر پرسی، در حدود ۴۳ در صد فلیپینی‌ها خود را فقیر و ۳۹ در صد دیگر آنان خود را در مرز خط فقر می‌بینند.

آقای مارکوس که شب گذشته از مقر مبارزات انتخاباتی‌اش سخنرانی کرد، از رضاکاران کمپاین خویش ابراز سپاس کرد، اما پیروزی‌اش را در این انتخابات ادعا نکرد.

آرای تایید شده پس از تاریخ ۲۸ می اعلام خواهد شد، اما بر اساس آمار ابتدایی، آقای مارکوس در مقایسه با رقیبش، بیش از ۱۶ میلیون رای بیشتر کسب کرده است.

صدها نفر از حامیان او به جاده ها برآمده و پیروزی رییس جمهور جدید این کشور را تجلیل کردند.

سخنگوی آقای مارکوس به تلویزیون دولتی این کشور گفت که واضح و مشهود است که فلیپینی‌ها رییس جمهور جدید شان را انتخاب کرده اند.

با آنهم، فعالین حقوق بشر، رهبران کاتولیک و مبصرین سیاسی از برگشت خانوادهٔ مارکوس به قدرت هشدار داده بودند.

یکی از مبصرین سیاسی و حامیان رقیب آقای مارکوس در این انتخابات گفت که با به قدرت رسیدن او مردم فلیپین شاهد مرگ و میر، قرضداری و گرسنگی بیشتر خواهند بود.

روبیرتو، معاون رییس جمهور کنونی فلیپین نارضایتی‌اش را از نتیجهٔ انتخابات ابراز داشت، اما تعهد کرد که به مبارزه علیه حکومتداری ضعیف ادامه خواهد داد.

با آنهم، مارکوس ۵۷ ساله تعهد کرده است که سیاست‌های پلید را حذف خواهد کرد که از دیر زمانی دموکراسی در این کشور را فاسد کرده است.

ادعاهای تقلب و دستکاری در حالی در این انتخابات گزارش شده است که کمیسیون انتخابات گفته است که با وجود مشکلات در برخی از ماشین‌ها، تا اکنون روند جمع‌آوری و شمارش آرا به خوبی به پیش رفته است.

XS
SM
MD
LG