لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: ایران 'عمیقاً' در حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری دخالت دارد


جنگجویان حوثی در بحیره سرخ
جنگجویان حوثی در بحیره سرخ

ایالات متحده روز جمعه ۲۲ دسمبر (اول جدی) ایران را به دخالت در حملات میزایلی و طیاره‌های بدون سرنشین حوثی‌های یمن بر کشتی‌های تجاری در بحیرهٔ سرخ متهم کرد و گفت که اقدامات سخت‌تری از جمله اعزام احتمالی نیروها را در نظر دارد.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در غزه، حوثی‌های یمن کشتی‌های مرتبط به اسراییل را هدف قرار داده است، اما این گروه حملات خود را در روز‌های اخیر شدت داده و کشتی‌ها را بدون اینکه رابطهٔ آشکار با اسراییل داشته باشند، هدف قرار می‌دهد.

ادرین واتسن، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت: "ما می دانیم که ایران عمیقاً در برنامه ریزی عملیات علیه کشتی های تجاری در دریای سرخ نقش داشته است."

واتسن افزود: "ما هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم ایران در تلاش است حوثی ها را از این رفتار بی پروا منصرف کند."

حوثی‌ها که کنترول بخش اعظم یمن از جمله صنعا، پایتخت آن کشور، را در دست دارند، تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل علیه حماس، به حملات خود علیه کشتی‌هایی که عازم بنادر اسراییل می‌شوند، ادامه خواهند داد.

جنگجویان حوثی مدعی شده اند که تنها کشتی‌های با مقصد اسراییل را هدف قرار می‌دهند. اما معلومات شرکت "مرین ترکر" که تردد کشتی‌های جهان را زیر نظر دارد، حاکی از آن است که مقصد برخی از کشتی‌های مورد حمله حوثی‌ها بندر جده در عربستان سعودی نیز بوده است.

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید که از آغاز جنگ در غزه، حوثی‌ها بیش از ۱۰۰ حملهٔ میزایلی و طیاره‌های بدون سرنشین را انجام داده اند و ۱۰ کشتی تجاری را هدف قرار داده اند.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) از ایجاد یک ماموریت چند ملتی برای محافظت از تجارت در بحیرهٔ سرخ خبر داد.

آستن در جریان سفر به شرق میانه گفت که ۲۰ کشور از جمله بریتانیا، بحرین، کانادا،‌ فرانسه، ایتالیا،‌ هالند، ناروی،‌ کشور افریقایی سیشل و اسپانیا در این ماموریت اشتراک می‌کنند.

وزیر دفاع امریکا گفت که این کشور‌ها گزمه‌های مشترک را در جنوب بحیرهٔ سرخ و خلیج عدن انجام خواهند داد.

ایالات متحده کشتی طیاره بردار USS Dwight D. Eisenhower را به خلیج عدن اعزام کرده و گزارش‌های نشر شده که ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده در حال بررسی حملات نظامی در صورت تداوم حملات به کشتی‌ها است.

عبدالمالک الحوثی، رهبر شورشیان حوثی روز چهارشنبه هشدار داد که اگر به آنها حمله شود، جنگجویان آنان نیز به کشتی‌های جنگی امریکا و منافع امریکا در منطقه حمله خواهند کرد.

افزایش حملات حوثی‌ها در بحیرهٔ سرخ می‌تواند سبب افزایش ده‌ها هزار دالری بیمه برای کشتی‌های در حال عبور از این منطقه و اختلال انتقال نفت و کالاهای تجارتی شوند. در روزهای اخیر بسیاری از کشتی‌ها از عبور از این منطقه خودداری کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG