لینک های دسترسی

Breaking News

استولتنبرگ:‌ ناتو در مقابل روسیه و بلاروس آمادهٔ دفاع از خود است


ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، روز سه‌شنبه ۲۷ جون (ششم سرطان) گفت که ناتو آماده است تا در مقابل مسکو و منسک از خود دفاع کند.

این اظهارات منشی عمومی ناتو پس از آن بیان شد که ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، روز شنبه پس از پایان شورش مسلحانه در برابر نظامیان ارشد روسیه، به وساطت الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، ظاهراََ به آن کشور تبعید شد.

استولتنبرگ گفته است اعضای پیمان اتلانتیک شمالی در نشست اعضای این پیمان که قرار است هفتهٔ‌ آینده در لیتوانیا برگزار شود، توافق خواهند کرد تا قدرت دفاعی شان را تقویت بیشتر کنند، به خصوص در کشوری‌هایی که با روسیه و بلاروس هم‌مرز اند.

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: "بسیار زود است که در مورد عواقب این واقعیت قضاوت نهایی کنیم که پریگوژین به بلاروس نقل مکان کرده است و به احتمال زیاد شماری از نیروهای او نیز در بلاروس مستقر خواهند شد."

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: "آنچه کاملاََ واضح است این است که ما پیام واضح به مسکو و میسنک ارسال کرده ایم که ناتو از هر عضو خود در هر انچ قلمرو ناتو محافظت می‌کند."

استولتنبرگ خطاب به مقام‌های روسیه و بلاروس گفت که صرف نظر از اینکه رهبران این دو کشور در مورد حرکت و شورش مسلحانهٔ رییس گروه واگنر چه فکر می‌کنند، آنان متوجه یک موضوع باشند و اینکه "هیچ جایی برای سوتفاهم در مسکو و منسک در مورد توانایی ما به منظور دفاع از متحدان در برابر هر گونه تهدید بالقوه وجود ندارد. ''

یک روز پیش از این، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه،‌ خطاب به جنگجویان گروه واگنر گفت:‌‌ "امروز شما این امکان را در اختیار دارید که از طریق قرارداد با وزارت دفاع در اردو و سایر ادارات امنیتی روسیه خدمت تان را ادامه بدهید؛‌ یا به خانواده‌‌ها و نزدیکان تان برگردید...هر کسی که می‌خواهد، می‌تواند به بلاروس برود."

اما رییس جمهور روسیه در مورد پریگوژین که شورش مسلحانه را رهبری می‌کرد، چیزی بیان نکرد.

در همین حال، گیتاناس ناوسدا، رییس جمهور لیتوانیا، در مورد خطر مستقر شدن جنگجویان گروه واگنر در بلاروس هشدار داد.

آقای ناوسدا در یک کنفرانس خبری گفت:‌ ''اگر واگنر قاتلان زنجیره‌ای خود را در بلاروس مستقر کند، همه کشور‌های همسایه با خطرات بزرگتر بی ثباتی مواجه خواهند شد."

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، پس از آنکه روز شنبه شورش مسلحانه علیه مقام‌های ارشد نظامی روسیه را به وساطت الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، پایان داد، روز سه‌شنبه به بلاروس رسید.

با وجود هرج و مرج ناشی از شورش مسلحانهٔ گروه واگنر در مقابل نظامیان ارشد روسیه، استولتنبرگ افزود که غرب نباید روسیه را دست کم بگیرد.

منشی عمومی ناتو گفت که ادامهٔ حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه بسیار مهم است و متحدان ناتو مسیر عضویت کیف در این ایتلاف نظامی را هموار خواهند کرد.

در عین حال، مارک رته، صدراعظم هالند، ادعاهای رییس جمهور روسیه را رد کرد که گویا کشور‌های غربی می‌خواهند که روس‌ها یکدیگر را بکشند.

صدراعظم هالند ضمن رد این اتهام رییس جمهور پوتین گفت: ''آنچه را که پوتین دیروز مطرح کرد که ما در غرب خواهان فرو رفتن روسیه به هرج و مرج داخلی استیم، رد می‌کنم--برعکس، بی ثباتی در روسیه موجب بی ثباتی در اروپا می‌شود."

این اظهارت آقای رته یک روز پس از آن بیان شد که پوتین روز دوشنبه ۲۶ جون (پنجم سرطان) پس از پایان شورش مسلحانه علیه نظامیان آن کشور، اوکراین و متحدان غربی آنرا متهم کرد که آنان می خواهند روس‌ها "یکدیگر را بکشند."

پیش از این،‌ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ نیز روز دوشنبه گفت که امریکا "هیچ رابطه‌ای" با شورش گروه واگنر علیه رهبری نظامی روسیه نداشت. بایدن گفت: "این بخشی از یک دعوا در داخل سیستم روسیه بود" و افزود که تیم امنیت ملی و متحدانش همه روزه ساعت به ساعت برایش در مورد رویداد‌های روسیه گزارش می‌دادند.

XS
SM
MD
LG