لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید جنگ در سودان؛ چشم اندازی برای میانجی‌گری وجود ندارد


درگیری‌های میان اردوی سودان و نیروهای حمایت سریع امروز دوم جولای‌ (۱۱ سرطان) در حالی شدت گرفت که جنگ داخلی در این کشور وارد ۱۲مین هفته شد.

این در حالی است که هیچ تلاش برای تامین صلح و پایان جنگ در این کشور که منجر به ایجاد بحران شدید بشری شده است، در راه نیست.

صدای انفجار ناشی از حملات هوایی و توپخانه‌ای و درگیری‌های کوچه به کوچه،‌ به ویژه در شهرهای اومدورمن و خرطوم، پایتخت سوودان، روز یکشنبه شنیده می‌شد.

نیروهای حمایت سریع در اعلامیه‌ای گفته است که یک طیارهٔ جنگی و یک طیارهٔ بی‌سرنشین اردوی سودان را سقوط داده، اما اردوی سودان تا اکنون در این مورد تبصره نکرده است.

ناهید صلاح، ۲۵ ساله، باشندهٔ شهر اومدورمن، به رویترز گفت که حملات همه روزه باشندگان این شهر را هراسان کرده است و این حملات در حال افزایش است.

نیروهای حمایت سریع که کنترول خرطوم را به دست آورده، به چور و چپال و اشغال منازل مسکونی متهم شده اند. این در حالی است که اردوی سودان بر حملات هوایی و توپخانه‌ای تمرکز دارد.

عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان، هفتهٔ گذشته از مردان در این کشور خواست تا در جنگ علیه نیروهای حمایت سریع بپیوندند. اردوی سودان روز گذشته‌ تصاویر شماری از مردان را نشر کرد و گفت که آن افراد تازه جذب شده به صفوف این نیروها اند.

در این حالی است که اتحادیهٔ داکتران سودان نیروهای حمایت سریع را به راه اندازی حمله بر یکی از شفاخانه‌های متهم کرد که هنوز هم فعالیت می‌کند. این اتحادیه گفته است که نیروهای حمایت سریع یک کارمند این شفاخانه را کشتند، اما این گروه این اتهامات را رد کرده است.

واحد مبارزه با خشونت علیه زنان که یک ادارهٔ دولتی است، روز گذشته گفت که تا اکنون ۸۸ مورد تعرض جنسی را ثبت کرده است. این سازمان گفته است که این موارد یک بخش کوچکی از حوادث مشابهی است که در چندین شهر صورت گرفته است. قربانیان این رویداد‌ها نیز نیروهای حمایت سریع را به این جنایت متهم کرده اند.

مذاکرات میان طرفین درگیر به میانجی‌گری عربستان سعودی و ایالات متحده ماه گذشته تعلیق شد. این در حالی است که اردوی سودان تلاش برای میانجی‌گری توسط کشورهای شرق افریقا را به انتقاد گرفته و کینیا را به طرفداری از نیروهای حمایت سریع متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG