لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم سویدن: برخی تقاضاهای ترکیه را پذیرفته نمی‌توانیم


اولف کریسترسون، صدر اعظم سویدن
اولف کریسترسون، صدر اعظم سویدن

اولف کریسترسون، صدر اعظم سویدن گفته است که ترکیه به خاطر توافق به پیوستن سویدن و فنلند به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) تقاضاهایی دارد که به گفتهٔ وی استکهلم نمی‌تواند آن را بپذیرد.

صدر اعظم سویدن روز یکشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) در یک کنفرانس خبری با ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفت: "ترکیه تایید کرده است که ما آنچه را وعده به انجام آنداده بودیم، انجام داده ایم، اما همچنان تقاضاهایی دارد که نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم آن را برآورده کنیم."

کریسترسون گفت که سویدن معتقد است که ترکیه تصمیم خواهد گرفت، اما معلوم نیست که چه زمانی این تصمیم اتخاذ خواهد شد. او گفت که تصمیم ترکیه در مورد عضویت سویدن و فنلند به ناتو به جریانات سیاسی داخلی ترکیه و نیز "جدیت" سویدن ارتباط دارد.

صدر اعظم سویدن مشخص نکرد که کشورش قادر به انجام کدام خواست‌های ترکیه نیست، اما سویدن روابط محکم با کردها دارد.

سویدن و فنلند پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در ماه فبروری ۲۰۲۲، به خاطر هراس از حملات مشابه روسیه بر این دو کشور، سیاست های دیرینهٔ عدم تعهد نظامی خود را کنار گذاشتند و برای کسب عضویت ناتو درخواست دادند.

اما ترکیه که در سال ۱۹۵۲ با ناتو پیوست، هنوز با عضویت فنلند و سویدن به این پیمان نظامی توافق نکرده است. حکومت ترکیه سویدن و تا حدی فنلند را به نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی خود متهم کرده است.

حکومت رجب طیب اردوغان، رییس ‌جمهور ترکیه، سویدن و فنلند را تحت فشار قرار می‌دهد تا از افرادی حمایت نکنند که انقره آنان را تروریست می‌داند، از جمله اعضا و حامیان حزب کارگران کردستان یا پی کی کی، و افرادی که مظنون به سازماندهی کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ در ترکیه استند.

در همین حال، وزیر خارجهٔ فنلند گفته است که این کشور یکجا با همسایه‌اش، سویدن، به ناتو خواهد پیوست.

پیکا هاویستو، وزیر خارجهٔ فنلند روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: "فنلند برای پیوستن به ناتو چنان شتاب ندارد که نتواند منتظر بماند."

ترکیه در اواخر ماه دسمبر از تلاش‌های سویدن برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی انقره تمجید کرد اما گفت که پیش از کسب عضویت ناتو، استکهلم نیاز به انجام کارهای بیشتری دارد تا حمایت کامل ترکیه را کسب کند.

XS
SM
MD
LG