لینک های دسترسی

Breaking News

سویدن: ایران از گروه‌های جنایتکار سویدنی منحیث جنگجویان نیابتی استفاده می‌کند


پرچم سویدن
پرچم سویدن

سازمان استخبارات سویدن روز پنجشنبه ۳۰ می‌ (۱۰ جوزا) گفت که ایران اعضای گروه‌های جنایت‌پیشه سویدنی، به شمول کودکان، را منحیث نیروی نیابتی جذب می‌کند تا از آنان در اقدامات خشونت‌آمیز علیه اهداف اسراییلی و سایرین در سویدن استفاده کند.

به گفته این سازمان، ایران اخیراً منافع سایر کشورها، به ویژه اسراییل را در سویدن هدف قرار داده است و همچنین به دنبال اقدام علیه افراد و گروه‌های ایرانی مخالف حکومت بوده است که در خارج از آن کشور زندگی می‌کنند.

دانیل استنلینگ، رییس مبارزه با استخبارات سازمان استخبارات سویدن، در جریان یک کنفرانس خبری گفت که این سازمان "اکنون می‌تواند تایید کند که شبکه‌های جنایت‌پیشه در سویدن، گروه‌های نیابتی اند که ایران از آن‌ها استفاده می‌کند."

سویدن از سال‌ها به اینسو درگیر خشونت‌های گروه‌های جنایت‌پیشه است. سال گذشته میلادی در ۳۶۳ رویداد مسلحانه در نقاط مختلف این کشور ۵۵ نفر به ضرب گلوله کشته شده و ۱۰۹ نفر دیگر زخمی شدند.

پس از یک گلوله‌باری مشکوک در نزدیکی سفارت اسراییل در استکهلم، پایتخت سویدن، در ماه اپریل و کشف یک وسیله انفجاری در خارج از این سفارت در اوایل سال میلادی، پولیس سویدن اقدامات امنیتی را در اطراف اماکن اسراییلی و یهودیان افزایش داد.

سازمان استخبارات سویدن از اظهار نظر درباره این حملات خودداری کرد، اما بر اساس بیانیه‌ای که رویترز از یک مقام اسراییلی به دست آورده است، این رویداد اوایل سال میلادی، توسط یک گروه جنایت‌پیشه به نمایندگی از ایران انجام شده است.

در این بیانیه آمده است: "استفاده از نیروهای نیابتی و بهره‌برداری از تعداد فزاینده رویدادهای یهودی‌ستیزانه علیه اسراییل، روش ایران برای جلوگیری از گذاشتن اثر انگشت خود بر تروریزمی است که ترویج می‌کند."

دانیل استنلینگ گفت که سازمان استخبارات سویدن دلیلی برای تردید در اطلاعات ارایه شده توسط اسراییل را نمی‌بیند، اما از اظهار نظر در مورد جزییات آن خودداری کرد و گفت که ممکن است تحقیقات را به مخاطره بیاندازد.

موساد،‌ سازمان استخبارات اسرایيل، روز پنجشنبه مدعی شد که ایران پس از حمله هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل،‌ در یک رشته‌ای از "حملات تروریستی" شبکه‌های جنایت‌پیشه بر سفارتخانه‌های اسراییل در اروپا دست داشته است.

به گزارش سایت خبری "اسراییل تایمز" به دنبال کشف یک وسیله انفجاری در محوطه سفارت اسراییل در استکهلم در ماه جدی، موساد تحقیقاتی را به همراه همتایان اروپایی خود آغاز کرد.

به گفتهٔ موساد، پس از بازجویی از مظنونان و بررسی شواهد محل واقعه، ماموران به این نتیجه رسیدند که گروه جنایت‌پیشه و سازمان یافته "فاکس‌‌ترات" در سویدن، به دستور ایران عامل آن بمگذاری بوده است.

بنا بر این گزارش، اسراییل می‌گوید که روا مجید، معروف به "روباه کرد" و رهبر گروه فاکس‌ترات، ماه‌ها با ایران کار کرده است.

طبق این گزارش، او پس از این که تحت تعقیب مجریان قانون بین المللی و نیروهای امنیتی عراق قرار گرفت، سال گذشته از ترکیه به ایران فرار کرد و عوامل ایران او را جذب کردند.

به گفته موساد، او پس از بازداشت در ایران، برای برنامه‌ریزی یک رشته حملات در اروپا علیه اهداف یهودی و اسراییلی استخدام شد.

گروه

XS
SM
MD
LG