لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجهٔ سویدن: دولت‌ ما از سوختاندن قرآن چشم‌پوشی نمی‌کند


توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سویدن
توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سویدن

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سویدن گفته است که کشورش بر سوختاندن قرآن تحریم وضع نکرده و نیز از چنین اقدام که بر بنیاد قوانین آزادی بیان در سویدن مجاز است،‌ چشم‌پوشی نمی‌کند.

بیلستروم روز پنجشنبه ۲۷ جولای (پنجم اسد) گفت: "در برخی کشورها چنین برداشت وجود دارد که گویا دولت سویدن در عقب این کار بوده یا از آن چشم‌پوشی می‌کند. ما چنین نمی‌کنیم."

او گفت: "اینها کارهایی اند که افراد مرتکب آن می‌شوند، آما آنان این کار را در چارچوب قوانین آزادی بیان انجام می‌دهند."

یک روز پیشتر، حکومت سویدن، روسیه و برخی دیگر از عاملان را که از سوی دولت‌ها حمایت می‌شوند، به پخش معلومات نادرست به هدف آسیب رساندن به اعتبار سویدن و نیز جلوگیری از تلاش این کشور برای پیوستن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) متهم کرد.

پس از آنکه سلوان مومیکا، ، مهاجر عراقی مقیم سویدن، به تاریخ ۲۰ جون، نسخه‌ای قرآن و پرچم عراق را در مقابل سفارت عراق در شهر استکهلم، پایتخت سویدن، به آتش کشید، شمار زیاد کشورهای اسلامی به این اقدام واکنش شدید نشان دادند.

معترضان در بغداد، پایتخت عراق، در همان روز سفارت سویدن را به آتش کشیدند و حکومت عراق، سفیر سویدن را اخراج کرد.

عربستان سعودی و ایران، در اعتراض به سوختاندن قران، سفیران سویدن مقیم این دو کشور را احضار کردند.

سازمان همکاری اسلامی که متشکل از ۵۷ کشور اسلامی است، نیز صدور مجوز اعتراضات توسط حکومت سویدن را محکوم کرده و آنرا ''حملهٔ دیگر تحریک آمیز'' خواند.

وزارت خارجه ترکیه نیز از سویدن خواست تا "اقداماتی را برای جلوگیری از جنایات ناشی از نفرت علیه اسلام و میلیاردها پیرو آن" انجام دهد.

بیلستروم گفت که با وزیران خارجهٔ شمار زیاد کشورهای اسلامی از جمله عراق و ایران و نیز با منشی عمومی سازمان ملل متحد تماس گرفته و عنقریب با منشی عمومی سازمان همکاری اسلامی نیز صحبت خواهد کرد.

او گفت: "در مورد این مسایل بحث خواهیم کرد و مهم است بر این نکته تاکید شود که این یک موضوع دیرینه است و راه حل فوری برای آن وجود ندارد."

XS
SM
MD
LG