لینک های دسترسی

Breaking News

کردهای سوری از بازداشت بیش از ۱۰۰ مظنون داعش خبر داد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها روز جمعه ششم جنوری (۱۶ جدی) اعلام کردند که بیش از ۱۰۰ مظنون مرتبط با گروه دولت اسلامی (داعش) را در یک عملیات هشت روزه دستگیر کرده اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه هفتهٔ گذشته پس از تلاش ناکام داعش برای آزاد کردن تندروان‌ دیگر این گروه از زندانی در شهر رقه، پایگاه سابق این گروه در سوریه، عملیات پاکسازی را تحت نام عملیات "صاعقهٔ الجزیره" آغاز کردند.

نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه‌‌ای گفتند: "در جریان عملیات‌های پاکسازی و تعرضی، نیروهای ما ۱۵۴ تروریست تحت تعقیب... و جنایتکار را دستگیر کردند."

در بیانیه آمده است که ۱۰۲ تن از این افراد مظنون به عضویت در گروه داعش و ۲۷ نفر دیگر آنان مظنون به فراهم کردن تدارکات لوژستیکی و تبلیغاتی به این گروه بوده اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه گفته اند که نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده نیز در این عملیات مساعدت کرده اند، اما این ایتلاف تاکنون آن را تایید نکرده است.

ایتلاف به رهبری امریکا از سال ۲۰۱۷ به اینسو به نیروهای کرد حمایت هوایی،‌ تجهیزات نظامی و مشاورین فراهم می‌کند.

شکست هفتهٔ گذشته در زندان رقهٔ مهم‌ترین عملیات داعش در سوریه پس از حمله بر زندان غویران در ماه جنوری سال گذشته می‌باشد.

جنگجویان داعش به تاریخ ۲۰ جنوری ۲۰۲۲ بزرگترین حملۀ خود را، پس از شکست "خلافت" خود خواندۀ آن گروه، انجام داده و بر زندان غویران در شهر حسکۀ سوریه یورش بردند تا داعشیان زندانی را رها کنند. در این درگیری که شش روز ادامه یافت، بیش از ۳۷۰ نفر، عمدتاً افراد داعش، کشته شدند.

نیروهای دموکراتیک سوریه گفته اند که سه تن از مظنونانی که در عملیات پاکسازی هفته گذشته بازداشت شدند در تهیه بم و سایر تجهیزات برای حمله به غویران دست داشتند.

خلافت خود خواندۀ داعش که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد زمانی بر بخش گستردۀ قلمرو عراق و سوریه حاکمیت داشت. پس از شکست داعش در عراق و سوریه در اثر تهاجم به رهبری ایالات متحده و با مشارکت نیروهای عراقی و کردهای سوریه، هنوز هم سلول‌های خفتۀ داعش حملات مرگباری را در منطقه انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG