لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین الملل: دمشق بقایای اجساد ناپدید شده در جنگ را تسلیم دهد


جنگ هفت سالۀ داخلی در سوریه، اکثر زیربنا ها و منازل رهایشی را منهدم ساخته و مردم را به ترک محلات شان مجبور کرده است.
جنگ هفت سالۀ داخلی در سوریه، اکثر زیربنا ها و منازل رهایشی را منهدم ساخته و مردم را به ترک محلات شان مجبور کرده است.

سازمان عفو بین المللی می گوید که حکومت سوریه باید بقایای ده ها نفر جبراً ناپدید شده را که مرگ شان تایید شده است، برگرداند.

اظهارات این گروه بین المللی حقوق بشری در پاسخ به گزارش هایست که حکومت سوریه در ملا عام، مرگ کم از کم 161 نفری را که از آغاز جنگ داخلی 2011 جبراً ناپدید اند، تایید کرده است.

دیانا سیمن، پژوهشگر این سازمان می گوید که ده ها خانوادۀ سوری "امروز با یک درد تازه یی رو به رو شده اند. آنان قبلاً در بارۀ سرنوشت عزیزان ناپدید شدۀ شان آگاهی نداشتند."

عفو بین الملل در اعلامیه یی روز پنجشنبه خود گفت که کم از کم ۸۲ هزار نفر از آغاز جنگ داخلی سوریه تا کنون، جبراً ناپدید شده اند.

دخول در قنیطره

رسانۀ دولتی سوریه اعلام کرد که نیروهای وفادار به بشارالاسد، رئیس جمهور آن کشور وارد شهرک قنیطره در نزدیکی بلندی های گولان تحت اشغال اسراییل شده اند.

اردوی سوریه گفته است که نیرو های آن کشور بیرق سوریه را بعد از ظهر روز پنجشنبه در ساحۀ سرحدی برافراشته اند. تصاویر نشر شده از رسانه های دولتی سوریه نشان می دهد که منازل در شهرک قنیطره شدیداً تخریب شده است.

نیرو های سوری از چندین هفته به اینسو عملیات شدید و وسیعی تصفیه یی را در مناطق جنوبغربی آن کشور آغاز کرده و بیشترین ساحات تحت کنترول شورشیان را در امتداد سرحد با اسراییل و اردن دوباره تصرف کرده اند.

مراسم تدفین دستۀ جمعی قربانیان انفجار روز چهارشنبه ۲۵ جولای در سوریه
مراسم تدفین دستۀ جمعی قربانیان انفجار روز چهارشنبه ۲۵ جولای در سوریه

درحالیکه ساحات تحت تصرف جنگجویان گروه داعش در سوریه به کمترین سطح خود از آغاز ظهور آن گروه در سوریه و عراق رسیده است، حکومت سوریه رقم تلفات انفجار روز چهارشنبه در منطقۀ سویدای آن کشور را ۲۱۶ تن اعلام کرد.

مقامات صحی سوریه روز پنجشنبه (۲۶ جولای) اعلام کردند که حدود ۱۵۰ نفر در آن انفجار مهیب مجروح شده اند که وضعیت صحی بسیاری آنان وخیم خوانده شده است.

از آغاز درگیری ها در سوریه، این مرگبارترین رویداد در آن کشور پنداشته می شود. مراسم تشیع و فاتحۀ گروهی برای قربانیان آن گروه روز پنجشنبه برگزار شد.

برگشت مهاجران سوری

برخی از مهاجران سوری در اردن می گویند که آنان برخلاف تلاش روسیه برای برگشتاندن مهاجران به کشور شان اند.

چندین مهاجر سوری مستقر در اردن که روز پنجشنبه با آنان مصاحبه صورت گرفته است، "عدم اعتماد" شان را با حکومت سوریه و یا هم روسیه که حامی سرسخت بشارالاسد اسد، بیان کرده اند.

روسیه که یکی از متحدین عمدۀ دمشق در جنگ علیه گروه داعش و شورشیان مخالف اسد در سوریه می باشد، روی برگشت مهاجران از اردن، لبنان و ترکیه بحث می کند.

کمپ های مهاجران سوری در نزدیکی سرحد لبنان با سوریه
کمپ های مهاجران سوری در نزدیکی سرحد لبنان با سوریه

دیپلومات های روسی روز پنجشنبه با مقامات اردنی و لبنانی ملاقات کرده و روی برگشت مهاجران از آن کشور های میزبان بحث کرده اند.

ایمن صفدی، وزیر خارجۀ اردن روز چهارشنبه گفت که کشورش قصد ندارد بر سوری ها فشار آورد تا به کشورشان برگردند بلکه از آنان خواهد خواست به گونۀ "داوطلبانه" به سوریه بروند.

یک سخنگوی کمشنری عالی ملل متحد برای پناهندگان گفت که آن نهاد در حالیکه از ختم بحران در سوریه استقبال می کند، قبل از آنکه مهاجران را به برگشت به سوریه تشویق کند، ۲۱ شرط را پیشنهاد می کند.

اردن میزبان حدود ۶۶۷ هزار مهاجر ثبت نام شدۀ سوری است. برعلاوۀ اردن، ترکیه و لبنان نیز کشور هایست که بار جنگ سوریه را متحمل شده اند.

XS
SM
MD
LG