لینک های دسترسی

Breaking News

تایوان: بیش از ۴۰ طیارهٔ نظامی چین از فراز تنگهٔ تایوان عبور کرد


جت جنگی J-16 چین بر فراز تنگه تایوان
جت جنگی J-16 چین بر فراز تنگه تایوان

وزارت دفاع تایوان روز دوشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۴۳ طیارهٔ نظامی چین از فراز تنگهٔ تایوان عبور کرد.

این اظهارات نظامیان تایوان در حالی بیان شده است که بیجینگ فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی جزیرهٔ تایوان که آنرا جز قلمرو خود می‌داند، ادامه می‌دهد.

چین که بر تایوان ادعای مالکیت دارد، گفته است که "تمرینات" نظامی را در اطراف تایوان راه اندازی کرده است. مقام‌های چین گفته اند که این تمرینات نظامی در پاسخ به آنچه بیجینگ آنرا اقدام تحریک آمیز از سوی تایوان و ایالات متحده می‌داند، راه اندازی شده است.

تایوان که با جدیت ادعای مالکیت چین بر این جزیره را رد می‌کند، گفته است که تمرینات نظامی چین نشان می‌دهد که بیجینگ صلح منطقه را از بین می‌برد و تلاش می‌کند مردم تایوان را نادیده بگیرد.

بر اساس نقشه‌ای که از سوی وزارت دفاع تایوان ارایه شده است، جت‌های دخیل در این مانور نظامی برای مدت کوتاهی از خط میانی تنگۀ حساس تایوان که یک خط حایل غیررسمی است، عبور کردند. این وزارت همچنین گفته است که هفت کشتی نیروی بحری چین نیز در نزدیکی تایوان شناسایی شده اند.

وزارت دفاع تایوان گفته است که اردوی آن کشور طیاره‌های جنگی خود را به منظور هشدار به چین به منطقه اعزام کرد.

چین در سال‌های اخیر فشار خود بر تایوان را افزایش داده است تا این جزیره که حکومت آن دموکراتیک است، حاکمیت بیجینگ را بپذیرد. حکومت تایوان گفته است که خواهان صلح است، اما هشدار داده است که اگر زیر حملهٔ چین قرار بگیرد،‌ از خود دفاع خواهد کرد.

ایالات متحده تایوان را به صفت یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد اما روابط خود را با تایپی حفظ کرده و از حق تایوانی‌ها برای خود ارادیت و تصمیم‌گیری برای تعیین سرنوشت شان حمایت کرده است.

XS
SM
MD
LG