لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: ممکن اوزبیکستان به زودی سفیر ما را بپذیرد


صدراعظم اوزبیکستان افزود که رییس جمهور آن کشور بر گسترش روابط همکاری با افغانستان تاکید دارد.
صدراعظم اوزبیکستان افزود که رییس جمهور آن کشور بر گسترش روابط همکاری با افغانستان تاکید دارد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که عبدالله عارف‌اوف، صدراعظم اوزبیکستان، در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت بر گسترش روابط دو کشور و بلندبردن سطح روابط دپلوماتیک تاکید کرده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، امروز یکشنبه ۱۸ اگست (۲۸ اسد) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که همکاری‌های اقتصادی، تجارت و ترانزیت از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار دوجانبه بوده است.

تکل به نقل از صدراعظم اوزبیکستان افزود که رییس جمهور آن کشور بر گسترش روابط همکاری با افغانستان تاکید کرده و فرستادن هیات بلندپایه به کابل بیانگر این موضوع است.

او گفت: "عارف‌اوف گفت که می‌‌خواهند سطح روابط دپلوماتیک ارتقا دهند و به همین دلیل ممکن در آینده نزدیک سفیر امارت اسلامی [حکومت طالبان] در تاشکند را بپذیرند."

به گفتۀ تکل، صدراعظم اوزبیکستان گفته است که پس از این صدور ویزه به تاجران، دانشجویان افغان و بیماران را آغاز می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان افزود: "او(عارف‌اوف) تاکید کرد که افغانستان و اوزبیکستان باید از تمام ظرفیت‌های بالقوه شان به نفع هردو کشور استفاده کنند."

در این دیدار، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز ابراز امیدواری کرده است که همکاری‌های سیاسی میان دوجانب افزایش یابد و افغانستان علاقمند است که حضورش در سازمان‌های منطقه‌ای احیا شود.

متقی گفته است: "با ارتقای سطح روابط دپلوماتیک دو کشور، مرحله جدیدی از توسعه بیشتر روابط دوجانبه آغاز خواهد شد."

همچنان سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، به فرصت‌های موجود در بخش‌های تجارت، انرژی و ترانسپورت میان دو کشور اشاره کرده و گفته است که با اعمار خط آهن افغان – ترنس، دو کشور آسیای مرکزی و جنوبی را با هم متصل می‌کنند.

متقی سهولت صدور ویزه برای تاجران افغان را راهی برای افزایش تجارت میان کشور یاد کرده است.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای پسین هیاتی از مقام‌های اوزبیکستان به هدف گفتگو دربارۀ گسترش تجارت میان دو کشور به کابل سفر کرده و آنان سرگرم دیدار با مقام‌های طالبان در کابل بوده ‌اند.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته است که به هدف توسعه و افزایش تجارت میان افغانستان و اوزبیکستان، در حضور داشت مقام‌های طالبان و اوزبیکستان، پنج موافقت‌نامۀ تجاری به امضا رسید.

اوزبیکستان یکی از کشورهای آسیای میانه است که پس از تحولات سیاسی در افغانستان در سال ۲۰۲۱، روابط خود با حکومت طالبان را حفظ کرده و در دو سال گذشته تعدادی از مقامات عالی‌رتبه این کشور از کابل و ولایت بلخ بازدید کرده‌ اند.

اوزبیکستان که همانند چند کشور دیگر آسیای میانه با افغانستان هم‌مرز است، در رابطه به فعالیت گروه‌های افراطی در امتداد مرزهایش نگرانی دارد.

طی سه سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، چندین بار مقام‌های اوزبیکستان و طالبان به کابل و تاشکند سفر کرده و بر گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG