لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از بازگشایی گذرگاه تورخم به روی کاروان‌های تجارتی خبر دادند


تورخم یکی از گذرگاه‌های عمدۀ مرزی میان افغانستان و پاکستان است.
تورخم یکی از گذرگاه‌های عمدۀ مرزی میان افغانستان و پاکستان است.

مقام‌های محلی طالبان در ولایت ننگرهار گفته اند که گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان که صبح سه‌شنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) به روی کاروان‌های تجارتی مسدود شده بود، بازگشایی شده است.

ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت ننگرهار ناوقت سه شنبه با ارسال پیامی به رسانه‌ها گفته است که هیات متشکل از مقام‌های محلی طالبان در ولایت ننگرهار در تماس با مقام‌های پاکستانی خواستار بازگشایی این گذرگاه مرزی شدند. به گفتۀ این ریاست، مقام‌های پاکستانی وعدۀ همکاری برای حل دایمی این مشکل را دادند.

پیش از این گزارش‌هایی در رسانه‌های پاکستانی نشر شده بود که بر اساس فیصلۀ حکومت پاکستان، به تاجران و رانندگان موترهای حامل اموال تجارتی افغانستان که پاسپورت و ویزه نداشته باشند، اجازۀ ورود به پاکستان داده نخواهد شد.

اما به نقل از اعلامیۀ اخیر طالبان، اکنون مقام‌های پاکستانی تعهد کرده اند که گذرگاه تورخم "بدون قید و شرط" به روی ترانزیت کالاهای تجارتی افغانستان باز خواهد بود.

حکومت پاکستان تا اکنون در مورد مقررات جدید ویزه و پاسپورت برای تاجران و رانندگان افغان، انسداد مرز تورخم و بازگشایی آن تبصره نکرده است.

اما پیش از این، برخی منابع پاکستانی در تورخم به صدای امریکا گفتند که طالبان گذرگاه تورخم را به روی تردد موترهای باربری حامل کالاهای تجارتی بسته اند.

در این حال، خانجان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، به صدای امریکا گفت که در این اواخر پاکستان در زمینۀ تجارت و ترانزیت تصامیم یک‌جانبه اتخاذ می‌کند که خلاف قرارداد ترانزیت و تجارت میان دو کشور است.

به گفتۀ الکوزی، قبلاً طوری بود که رانندگان افغان تا چمن و پشاور و رانندگان پاکستانی نیز تا جلال‌آباد و بولدک اموال تجارتی را انتقال می‌دادند، اما اخیراً حکومت پاکستان فیصله کرده که بدون ویزه و پاسپورت هیچ کس به شمول رانندگان کاروان‌های ترانزیتی حق ورود به خاک پاکستان را ندارند.

یک روز پیش از این، معترضان در ایالت بلوچستان پاکستان، روز دوشنبه ۲۰ نومبر (۲۹ عقرب) مسیر ترانزیت کاروان‌های تجارتی را در گذرگاه مرزی چمن-سپین بولدک میان افغانستان و پاکستان مسدود کردند.

حکومت پاکستان به تازگی تصمیم گرفته است که از این پس هیچ شهروند افغان حق نخواهد داشت که بدون پاسپورت و ویزه وارد آن کشور شود. پیش از این، برای چندین دهه، قبایل دو طرف مرز افغانستان-پاکستان اجازه داشتند که با تذکرۀ افغانستان و شناسنامۀ پاکستان از این مسیر، آزادانه رفت و آمد کنند.

گذرگاه‌های مرزی تورخم و سپین بولدک، عمده‌ترین مسیرهای تجارت، نه تنها میان افغانستان و پاکستان بلکه مسیر عمدۀ ترانزیتی میان کشورهای آسیای مرکزی و پاکستان نیز است.

گروه

XS
SM
MD
LG