لینک های دسترسی

Breaking News

تدریس قانون منع خشونت علیه زنان در شماری از مکاتب بامیان


ریاست معارف ولایت بامیان می‌گوید که در یک سال اخیر قانون منع خشونت علیه زنان را در شماری از مکاتب این ولایت تدریس می‌کند.

هرچند قانون منع خشونت علیه زنان را ولسی جرگه تصویب نکرده است؛ اما بر اساس فرمانی که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در سال ۱۳۸۸ صادر کرد، این قانون هم اکنون اجرایی است.

ریاست معارف بامیان به همکاری چندین نهاد مدافع حقوق زنان، در یک سال اخیر قانون منع خشونت علیه زنان را در شماری از مکاتب این ولایت برای شاگردان تدریس می‌کنند.

محمدامان وابل، معاون تدریسی ریاست معارف ولایت بامیان به رادیو آشنا - صدای امریکا می‌گوید: "از دید ما تدریس این قانون به عنوان یک مضمون فرعی تأثیرات مثبت در جامعه دارد و هم اکنون در مکاتب مرکز بامیان این قانون تدریس می‌شود و کار جریان دارد تا مکاتب سه ولسوالی دیگر نیز زیر پوشش قرار گیرد".

برعلاوۀ نهادهای که مسئوولیت تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان را در افغانستان بر عهده دارند؛ ریاست‌های معارف این کشور نیز مکلفیت دارند تا زنان را از این قانون آگاه سازند.

فعالان حقوق زن در ولایت بامیان می‌گویند که تدریس قانون منع خشونت علیه زنان به عنوان یک مضمون فرعی در برخی از مکاتب این ولایت تأثیرات مثبت جهت مبارزه با خشونت علیه زنان داشته است.

نظیفه حیدری، مسئوول موسسه تحقیقاتی، اجتماعی و گردشگری ساینا در بامیان، می‌گوید: "آگاهی از منع خشونت علیه زنان در بامیان برای هر خانم الزامی است و ما چندی قبل تلاش کردیم که سه مکتب را زیر پوشش گرفته و مدیران آن مکاتب را قانع بسازیم تا قانون منع خشونت را به حیث یک مضمون فرعی برای شاگردان آموزش بدهند".

شماری از شاگردان بامیان که تحت پوشش کمپاین توزیع قانون منع خشونت علیه زنان و معرفی این قانون قرار گرفته، از آن استقبال کرده اند.

شاگردان دختر باور دارند که با آگاهی از این قانون، در مواقعی که حقوق شان پامال می‌گردد، به شکل قانونی به دفاع از خود بپردازند.

مرضیه حسینی شاگرد صنف ۱۲ یکی از لیسه‌های بامیان می‌گوید: "زیادتر خانواده‌های بی‌سواد در مورد قانون منع خشونت و عوامل خشونت آگاهی ندارند و باید در این زمینه آگاهی‌دهی صورت گیرد".

بانوان بامیانی و نهادهای مدافع حقوق زنان از دولت ونهادهای حامی حقوق بشر می‌خواهد تا در برنامه‌های آگاهی‌دهی خود بر گروه‌های عامل خشونت‌ها علیه زنان تمرکز بیشتر داشته باشد.

با وجود این تلاش‌ها، قضایایی خشونت علیه زنان در این ولایت رو به افزایش بوده است؛ کریمه سالک رییس امور زنان بامیان می‌گوید که در چهار ماه اول امسال ۴۲ قضیه را ثبت کرده اند؛ در حالی که در ۱۲ ماه سال گذشته ۱۳۰ قضیه خشونت در برابر زنان ثبت شده بود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG