لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان صدها صنف آموزشی محلی را در قندهار و هلمند تا 'امر ثانی' مسدود کردند


مقام‌های محلی طالبان می‌گویند که ۶۲۰ صنف آموزشی محلی را در ولایت‌های قندهار و هلمند تا "امر ثانی" مسدود کرده اند.

متوکل احمد، سخنگوی ریاست معارف طالبان برای قندهار، روز دوشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) به صدای امریکا گفت که این تصمیم به دلیل "شکایات مردم" اتخاذ شده است. او در این باره معلومات بیشتر ارایه نکرد، اما افزود که در حال حاضر، در این مورد گفتگو میان مقام‌های وزارت معارف طالبان و موسسات بین‌المللی جریان دارد.

همچنان در یک مکتوب منسوب به وزارت معارف حکومت طالبان که در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده، آمده است که این وزارت هیاتی را برای بررسی "پروژه‌ها و فعالیت‌های تمامی موسسات آموزشی در ولایت‌های قندهار و هلمند تعیین کرده است".

این وزارت همچنان تا زمان پایان این بررسی‌ها، فعالیت تمامی موسسات را که در بخش آموزش در این دو ولایت فعالیت دارند، به حالت تعلیق درآورده است.

سخنگوی ریاست معارف طالبان برای قندهار ابراز امیدواری کرد که این مشکل به زودی رفع شود و کودکان در این دو ولایت دوباره به صنوف شان برگردند.

او دربارۀ شمار دقیق کودکان که از آموزش از طریق این صنوف محلی محروم ماندند، چیزی نگفت، اما گفته می‌شود که با مسدودشدن این صنف‌های محلی، هزاران کودک از ادامۀ دروس شان باز مانده‌اند.

بیشتر این صنف‌های آموزشی محلی، از طریق "برنامه آموزش مبتنی بر جامعه" توسط صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) در سراسر افغانستان راه‌اندازی شده است.

اخیراً صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان از گسترش برنامه‌های آموزشی خود برای کودکان افغان در سال ۲۰۲۳ خبر داده و گفته بود که قرار است در این سال، به ۶۰۰ هزار کودک در افغانستان زمینهٔ آموزش را فراهم کند.

به گفتۀ یونیسف این کودکان افغان در ۲۰۰۰۰ صنف محلی آموزش خواهند دید.

سال گذشته، مقام‌های وزارت معارف حکومت طالبان به نقل از معاون دفتر یونیسف در افغانستان گفته بودند که ملل متحد در حال حاضر ۹۰۰۰ صنف آموزشی محلی (CBE) در افغانستان دارد و این سازمان تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۰۰۰ صنف درسی محلی دیگر را در این کشور ایجاد کند.

پیش از آن، سام مورت، مسوول ارتباطات یونیسف در افغانستان نیز گفته بود که "برنامه آموزش مبتنی بر جامعه" ۱۴۰هزار کودک، به شمول دختران و پسران، را در کشوری که ۳.۷ میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم استند، تحت پوشش قرار می‌دهد.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان، مکاتب بالاتر از صنف ششم دختران را تا "امر ثانی" تعطیل کرده و همچنان در ماه دسمبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامۀ تحصیل در پوهنتون‌ها نیز تا "اطلاع ثانوی" منع کردند.

این گروه تعهد کرده است که به زودی دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان باز می‌کند، اما با وجود که بیش از ۲۰ ماه از حکمرانی طالبان سپری می‌شود، هنوز هم دختران از ادامۀ آموزش و تحصیل محروم اند.

XS
SM
MD
LG