لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال امریکایی: امریکا و چین ممکن در سال ۲۰۲۵ درگیر جنگ شوند


یک جنرال نیروهای هوایی امریکا در یک یادداشت، جنگ ایالات متحده با چین در سال ۲۰۲۵ را پیشبینی کرده است، اما وزارت دفاع امریکا می‌گوید که این پیشبینی با ارزیابی‌های نظامی امریکا مطابقت ندارد.

یادداشت جنرال مایک مینیهان که در آخر هفته نشر شد، با این جمله آغاز می‌شود:‌ "امیدوارم اشتباه کرده باشم. قلبم برایم می‌گوید که ما در سال ۲۰۲۵ خواهیم جنگید."

مینیهان که مسوول فرماندهی تحرک هوایی نیروهای هوایی ایالات متحده است،‌ به جز از یک ادعای مبهم مبنی بر اینکه انتخابات پیشرو در ایالات متحده و تایوان فرصتی را برای بیجینگ فراهم می‌کند تا تلاش کند جزیرهٔ خودمختار تایوان را با سرزمین اصلی چین متحد کند،‌ هیچ شواهدی برای پیش‌بینی جنگ میان ایالات متحده و چین ارایه نکرده است.

بیجینگ از دیری به اینسو، تایوان را بخشی از قلمرو سرزمین اصلی چین می‌داند.

این جنرال نیروی هوایی ایالات متحده در این یادداشت خود همچنین به واحدهای زیر فرماندهی‌اش دستور داده است تمرینات آموزشی خود را تقویت کنند تا "در صورت لزوم برای شکست چین آماده شوند" و از قدرت بازدارندگی برخوردار باشند.

اظهارات این جنرال در تضاد با اظهارات مقام‌های ارشد اداره جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به شمول لوید آستن، وزیر دفاع امریکا، قرار دارد.

آستن در اوایل ماه جاری میلادی به خبرنگاران گفت که عملکرد چین در مقابل تایوان به طور روز افزون تهاجمی بوده است، اما احتمال حملهٔ قریب‌الوقوع چین بر تایوان را کم اهمیت جلوه داد.

او گفت:‌ "ما اعتقاد داریم که آنها [مقامات چین ] در تلاش برای ایجاد یک وضیعت عادی جدید استند''. اما او افزود که صرف نظر از اینکه بیجینگ در صدد چنین وضعیت باشد یا خیر، در مورد حملهٔ‌ قریب الوقوع بر تایوان، "شک جدی دارم".

در همین حال،‌ جنرال پتریک رایدر، سخنگوی فرماندهی تحرک هوایی نیروهای هوایی ایالات متحده، در پاسخ به سوالی در مورد یادداشت جنرال مینیهان، با نشر اعلامیه‌ای که به صدای امریکا ارسال کرده، گفته است که "استراتیژی ملی دفاعی [ایالات متحده] به وضاحت نشان می‌دهد که چین چالش پیش روی وزارت دفاع [امریکا] است." او در این اعلامیه همچنین گفته است که ایالات متحده با متحدان و شرکای خود برای حفظ آرامش و صلح در اوقیانوس هند و آرام کار می‌کند.

رایدر اما گفته است که اظهارات مینیهان نمایندگی از نظریات وزارت دفاع امریکا در مورد چین نمی‌کند.

با این حال، جنرال مینیهان نخستین نظامی ارشد ایالات متحده نیست که در مورد درگیری احتمالی میان امریکا و چین صحبت کرده است. مایک گیلدی، رییس عملیات قوای بحری ایالات متحده، در ماه اکتوبر ۲۰۲۲ پیشنهاد کرد که نیروهای امریکایی باید برای درگیری احتمالی با چین در سال جاری آماده شوند. او در مورد جنگ احتمالی میان ایالات متحده و چین گفت: "من نمی توانم آن را رد کنم."

پس از نشر یادداشت جنرال مینیهان،‌ مایو نینگ، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین، روز دوشنبه ۳۰ جنوری در یک کنفرانس خبری گفت که "تایوان بخشی از چین است." نینگ افزود که حل و فصل قضیهٔ تایوان مربوط چینی‌ها می‌شود.

روابط ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر پرتنش بوده است. این روابط به دلیل مناقشات تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، حق ملکیت فکری، بدرفتاری بیجینگ با اقلیت‌های آن‌کشور، به ویژه مسلمانان اویغور، نقض حقوق بشر در چین و رویکرد مستبدانۀ بیجینگ در هانگ کانگ به شدت کشیده شده است. علاوه بر آن، جاه طلبی بیجینگ در دریای جنوب چین و مناقشۀ آن با تایوان از دیگر مسایلی بود که روابط چین و ایالات متحده را به شدت پرتنش ساخته بود.

بر اساس قانونی که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند. چین همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان شدیداً انتقاد کرده است.

چین همواره ادعا کرده است که جزیره تایوان بخشی از خاک این کشور است و در صورت نیاز با استفاده از زور آنرا به قلمرو اصلی چین ملحق خواهد کرد.

چین در سال‌های اخیر فشار خود بر تایوان را افزایش داده است تا این جزیره که حکومت آن دموکراتیک است، حاکمیت بیجینگ را بپذیرد. حکومت تایوان گفته است که خواهان صلح است، اما هشدار داده است که در مقابل حملهٔ چین از خود دفاع خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG