لینک های دسترسی

Breaking News

نابسامانی اقتصادی و فرار مغز و سرمایه از افریقای جنوبی


نظرسنجی‌های اخیر افریقای جنوبی نشان می‌دهد که افراد تحصیل کرده و صاحب کار و درآمد به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی در افریقای جنوبی، به گونۀ فزاینده در حال فرار از آن کشور و مهاجرت به بیرون اند.

فرار مغزها و فرار سرمایه، ضربۀ اقتصادی جدی به افریقای جنوبی وارد کرده است. تحلیلگران هشدار می‌دهند که این مسله باعث از بین رفتن آن برنامه‌های دولت می‌شود که برای کمک به افراد غریب و از رهگذر اقتصادی در حاشیه رانده شده، طراحی شده است.

بسیاری از افراد ورزیده و ماهر افریقای جنوبی می‎گویند که اکنون "وقت، وقت رفتن است" زیرا این کشور با مشکلات و آزمون‌های فراوانی مانند میزان بلند بیکاری، افزایش جرم و جنایت و از بین رفتن خدمات مواجه است.

یک جوان ۲۸ ساله از افریقای جنوبی در حالی که پیشنهاد کاری در نیوزلند در انتظار او است، می‌گوید که برای او و همسرش دور از تصور نیست که راه سفر در پیش گیرند و کشور خود را ترک کنند.

رامیز مایت، کارشناس مسایل مهاجرت گفت: "اساساً، اگر در طبقه متوسط استید، به اندازۀ کافی پول دارید که در خانه خود زندگی کنید، با موتر تان به محل کار خود می‌روید و با آن برمی‌گردید، یا اگر مجبور هستید با موتر با بازار برای خرید بروید می‌روید. بنابراین، مثل اینست که در یک حباب زندگی می کنید و همیشه در ترس هستید که اگر موتر تان را ترک کنید، مبادا مورد تهاجم دزدان قرار گیرید و یا ممکن همسر تان دچار مشکل شود."

اقتصاددانان بانک ملی افریقای جنوبی گفته اند که از هر پنج خانه‌ای که در کشور پیش از همه‌گیری کروناویروس فروخته می‌شد، یکی از آنان به موضوع مهاجرت ربط داشته است.

در حالی که همه گیری کروناویروس این حرکت را متوقف کرده بود، حالا فروش خانه ها دوباره در حال بازگشت است. نشانۀ دیگر، نتایج ناامید کننده موضوع مالیات بر ثروتمندان است که بیش از پنج سال می‌شود، وضع شده است.

سیفامندلا مخوانزی، اقتصاددان ارشد بانک ملی نخست گفت: "ما به اندازه‌ای که فکر می‌کردیم، مالیات جمع‌آوری نکردیم، و تعداد افرادی که در آن دسته یا گروه مالیاتی قرار دارند، حتا با تورمی که ما در حال حاضر آن را تجربه می‌کنیم، چندان اضافه نشده و رشد نکرده است. بنابراین، این بازگو کننده چیزی است که با وجود تورم اقتصادی در این کشور واقعا اتفاق می افتد."

"ثروت جدید جهان"، نام یک شرکت اطلاعاتی سرمایه در افریقای جنوبی است که در اوایل سال جاری گزارشی را در مورد مهاجرت افراد ثروتمند افریقای جنوبی به ارزش بیش از یک میلیون دالر منتشر کرد.

پژوهشگران می گویند که در حالی که جریان خروج سرمایه را می‌توان در سایر بازارهای نوظهور دنیا مشاهده کرد، اما این وضعیت برای اقتصاد افریقای جنوبی نگران کننده است.

اندرو امویلز، رییس تحقیقات شرکت ثروت جدید جهان گفت: "فکر می‌کنم اگر یک کارآفرین باشد، یا کسی باشد که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار بزرگ یا گسترش یک تجارت باشد، و سپس حرکت کرده و کشور را ترک می‌کند، پس واضح است که این مشکل‌زا است."

با باور آقای امویلز، اکثریت کسانیکه سرمایۀ زیاد دارند، نخستین کسانی اند که کشور را ترک می کنند، زیرا آنان دلیلی برای ترک دارند و طبقه متوسط از آنان پیروی می‌کنند.

از دست دادن درآمد مالیاتی در افریقای جنوبی نگران کننده است زیرا این کشور در حال بررسی ایجاد کمک عاید ابتدایی برای حمایت بیشتر از افراد با درآمد کم و درآمد متوسط است.

نزدیک به نیم جمعیت و یا در حدود ۶۰ میلیون نفر در افریقای جنوبی زیر خط فقر قرار دارند. به گفتۀ شرکت حسابداری ارنست و یانگ، هنوز تنها نه درصد از مردم مالیات بر درآمد خود را می‌پردازند که ۴۰ درصد از کل درآمد مالیاتی این کشور را تشکیل می‌دهد.

مخوانزی اقتصاددان ارشد بانک ملی افریقای جنوبی می گوید که ایجاد شغل بهترین راه برای افزایش درآمد در این کشور است.

این در حالیست که بیش از ۳۳ درصد از مردم افریقای جنوبی بیکاراند و جوانان در این میان بدترین آسیب را متحمل شده اند.

رامیز مایت، کارشناس مسایل مهاجرت فرار مغزها را یک پدیدۀ واقعی می داند. او گفت "برادر کوچکترم تازه درسش را به پایان رسانده است، همه دوستانش که در حال تکمیل دروس خود هستند، از قبل قرارداد با شرکت های بریتانیایی در بریتانیا بسته اند. بناً آنها مستقیماً پس از ختم دانشگاه، کشور را ترک می کنند و خارج می شوند."

در حالی که مقیاس تاثیرگذاری مهاجرت برای همه کشور کار سختی است، اما جوامعی را که آنها پشت سر می گذارند، غیبت و نبود آنان را سخت احساس می کنند.

XS
SM
MD
LG