لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: حکومت طالبان باید به خواست‌های جامعۀ جهانی توجه کند


یک مقام‌ وزارت خارجۀ پاکستان بر اهمیت توجه حکومت طالبان به خواست‌های جامعۀ بین‌المللی در مورد "حکومت فراگیر، حقوق شهروندان، به ویژه آموزش دختران و اقدامات موثر ضد هراس‌افگنی" تاکید کرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان ناوقت دوشنبه ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که سیهل محمود، معین وزارت خارجۀ آن کشور، این موضوع را در یک مکالمۀ تلیفونی با یوشیایو یونگ، نمایندۀ ویژه چین در امور افغانستان مطرح کرده و دو جانب در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان و کمک‌های بشردوستانه پاکستان و چین به این کشور تبادل نظر کردند.

این در حالی است که ایجاد حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق شهروندن به ویژه زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی شروط جامعه جهانی برای مشروعیت بین‌المللی حکومت طالبان خوانده شده است.

همچنان این مقام وزارت خارجۀ پاکستان به آزادسازی دارایی‌های افغانستان، تسهیل عملیات بانکی برای کاهش مشکلات اقتصادی مردم و کمک به ایجاد یک اقتصاد پایدار در این کشور تاکید کرد.

پس از آن که طالبان در ماه اگست سال گذشته قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، ایالات متحده و شماری از کشورهای دیگر، کمک‌ها با افغانستان را قطع کرده و دارایی‌های این کشور را منجمد کردند؛ اقدامی که سبب وضعیت بد اقتصادی در این کشور شده است.

سهیل محمود، با اشاره به جنگ روسیه اوکراین و اینکه پاکستان به یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه متعهد است، گفته است: "تمرکز جامعه جهانی نباید از وضعیت وخیم افغانستان به دلیل رویدادهایی که در جاهای دیگر رخ می‌دهد، منحرف شود."

این مقام وزارت خارجۀ پاکستان تاکید کرده است که تعامل سازنده و همکاری عملی با مقامات فعلی افغانستان ادامه یابد.

پیش از این نیز مقامات پاکستانی به شمول بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجهٔ پاکستان خواستار رسیدکی به بحران بشری و آزادی دارایی‌های افغانستان شده بودند.

مقامات پاکستانی پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، در حالی توجه شان را به طالبان افغان مبذول داشته اند که این گروه در تامین آتش‌بس میان اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستانی نقش سازنده‌ای را بازی کرده است.

دور نخست مذاکرات به میانجی‌گری طالبان افغانستان به آتش‌بس ۳۰ روزه و دور دوم آن به آتش‌بس نا محدود میان تحریک طالبان پاکستانی و حکومت این کشور منتج شد.

اما پس از ۱۱ ماه تسلط طالبان بر افغانستان، هیچ کشوری تاکنون حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است، اما جامعۀ جهانی در بخش کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در افغانستان به تعامل با حکومت طالبان ادامه داده است.

XS
SM
MD
LG