لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: ‌آب‌های جنوب چین امپراتوری دریایی بیجنگ نیست  


به دنبال کشیدگی‌های اخیر میان واشنگتن و بیجنگ، مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده بر جاه طلبی‌های چین در آب‌های جنوب این کشور انتقاد کرد.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده در یک تویت نوشته است که پالیسی ایالات متحده آشکار و واضح است و آب‌های جنوب چین، امپراتوری دریایی این کشور نیست.

او نوشته است: "اگر بیجنگ از قوانین بین المللی تخطی کند و کشورهای آزاد اقدام نکنند، تاریخ نشان می‌دهد که حزب کمونست چین قلمرو بیشتری را تصرف خواهد کرد. منازعات آب‌های جنوب چین باید از طریق قوانین بین المللی حل شود."

فلیپین، مالیزیا، ویتنام، برونی، تایوان و جاپان بر ‌بحیرۀ جنوب چین که سرشار از نفت و گاز است، ادعای مالکیت دارند، اما تنها چین در این آب‌ها جزایر ایجاد کرده و گفته این کشورها، در تلاش تصاحب آن است.

مسدود شدن قنسولگری‌ها

کارمندان قنسولگری ایالات متحده در شهر چانگدو چین امروز ۲۶ جولای (پنجم اسد) تلاش کردند تحت تدابیر شدید امنیتی محوطه ساختمان را ترک کنند.

بیجنگ دستور داده بود که قنسولگری امریکا باید تا فردا دوشنبه مسدود شود.

پیش از این، واشنگتن چین را به راه اندازی "عملیات گستردۀ جاسوسی" در امریکا متهم کرده و قنسولگری این کشور را در شهر هیوستن ایالت تکزاس مسدود کرده بود.

در این اواخر، روابط ایالات متحدۀ امریکا و چین به دلیل مسایل تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، پالیسی‌های چین در هانگ کانگ، شین‌ژیانگ و آب‌های جنوب چین به شدت کشیده شده است.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفته است که تعامل ۵۰ سال ایالات متحده با چین دیگر کارانیست و نیاز است با این کشور با رویكردی متفاوت و شدید‌‌تر برخورد شود.

XS
SM
MD
LG