لینک های دسترسی

Breaking News

نهادهای حامی خبرنگاران: ملل متحد جلو اخراج اجباری خبرنگاران افغان از پاکستان را بگیرد


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

فدراسیون نهادهای حامی حقوق خبرنگاران در تبعید یک بار دیگر از کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت خواسته است که جلو اخراج اجباری خبرنگاران و کارمندان رسانه‌های افغانستان از پاکستان را بگیرند.

این فدراسیون ناوقت دوشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) با نشر اعلامیه‌ای به نقل از خبرنگاران افغان مقیم پاکستان گفت که طی دو روز گذشته هشدارنامه ترک خانه‌های خود را از نیروهای امنیتی پاکستان به دست آورده اند.

در اعلامیه آمده است: "فدراسیون در تبعید از نهادهای بین‌المللی و خصوصاً از دفتر مهاجرت سازمان ملل متحد جداً می‌خواهد تا جلو اخراج اجباری روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای افغان از این کشور را بگیرند."

این فدراسیون همچنان از همۀ نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ای در سطح بین‌المللی خواسته است که در کنار خبرنگاران افغان بایستند تا از اخراج آنان از پاکستان جلوگیری شود.

فدراسیون نهادهای حامی حقوق خبرنگاران در تبعید گفته که حکومت پاکستان تصمیم گرفته است تا فوراً خبرنگاران و کارمندان رسانه‌های افغان را از این کشور به افغانستان بازگرداند.

بر اساس معلومات این فدراسیون، پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، هزاران خبرنگار و کارمند رسانه‌ای افغانستان به دلیل نگرانی از انتقام‌گیری طالبان در کشورشان به پاکستان رفته اند و اکنون با تهدید بازگشت اجباری به کشورشان مواجه شده اند.

وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که تصمیم اخراج مهاجرین غیرقانونی از آن کشور، بدون درنظرداشت کشور متبوع آنان گرفته شده است.

این وزارت گفته است: "حکومت پاکستان تعهدات خود را در قبال نیازهای حفاظتی و ایمنی افراد در شرایط آسیب‌پذیر با جدیت تمام انجام می‌دهد".

به گفتۀ وزارت خارجۀ پاکستان، تمامی اتباع خارجی که به صورت قانونی در پاکستان ثبت شده اند خارج از محدوده این طرح قرار دارند.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، پاکستان در حال حاضر میزبان ۳.۷ میلیون مهاجر افغان است که ۷۰۰هزار نفر آن پس از قدرت گرفتن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱ از افغانستان به این کشور فرار کرده اند.

ملل متحد تخمین زده است که حدود ۱.۷ میلیون شهروند افغانستان بدون داشتن مدارک قانونی اقامت در پاکستان به سر می‌برند که دسترسی اندک به محافظت قانونی و یا دریافت پناهندگی دارند.

اسلام آباد در اوایل ماه جاری میلادی به همه مهاجران که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند، مهلت داد که تا اول نومبر از پاکستان خارج شوند،‌ در غیر آن آنان نخست بازداشت و سپس به مراکز نگهداری مهاجرین غیرقانونی منتقل شده و بعداً از ان کشور اخراج خواهند شد.

مقامات پاکستان روز دوشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) گفتند که در دو ماه گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار افغان به صورت دواطلبانه به افغانستان برگشته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG