لینک های دسترسی

Breaking News

ادای احترام همه روسای جمهور در قید حیات امریکا به درگذشت ملکه الیزابت


ادای احترام روسای جمهور پیشین ایالات متحده به ملکه فقید بریتانیا
ادای احترام روسای جمهور پیشین ایالات متحده به ملکه فقید بریتانیا

پس از مرگ ملکه بریتانیا در ۹۶ سالگی، تمامی روسای جمهوری در قید حیات ایالات متحده به ملکه الیزابت دوم ادای احترام کردند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و همسرش جیل بایدن، با نشر بیانیه‌ای به مناسبت درگذشت الیزابت دوم، ضمن ابراز همدردی با مردم بریتانیا، خانم الیزابت را بیش از یک ملکه و معرف یک زمانه خواندند.

در این اعلامیه آمده است که ملکه الیزابت یک دولت‌زن باوقار و دارای پایداری بی‌بدیل بود که ایتلاف میان بریتانیا و ایالات متحده را عمیق‌تر کرد و کمک کرد رابطۀ دو کشور "ویژه" شود.

دونالد ترمپ رییس جمهوری پیشین ایالات متحده، خدمات "استثنایی" الیزابت دوم به مردم را ستایش کرد و در پستی در شبکه اجتماعی تروث سوشال (تروته سوسی‌ال) گفت: "خداوند ملکه را برکت دهد، باشد که او برای همیشه در قلب ما سلطنت کند و خداوند او و شاهزاده فلیپ را تحت محافظت دایمی قرار دهد."

به نظر می‌رسد چهل و پنجمین رییس جمهوری امریکا علاقهٔ خاصی به ملکه دارد، ملکه‌ای که او را محبوب مادرش توصیف کرده بود. ترمپ پیش از سفر سال ۲۰۱۸ الیزابت به قلعه ویندزور برای دیدار با او، الیزابت را زنی باورنکردنی خطاب کرد. ترمپ روز پنجشنبه در اعلامیه ای گفت: " او [ ملکه الیزابت]چه خانم بزرگ و زیبایی بود. هیچ‌کس مثل او نبود."

براک اوباما، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده، نیز فقط چند ساعت پس از اعلام مرگ ملکه الیزابت، در پیامی نسبتاً طولانی طولانی از ملکه یادبود کرد.

اوباما گفت: "من و میشل بسیار خوش‌شانس بودیم که با علیا‌حضرت آشنا شدیم و او برای ما ارزش زیادی داشت."

اوباما از تجربه شخصی‌اش در زمان آغاز ریاست جمهوری‌اش از ملکه الیزابت گفت: "در زمانی که "ما به عنوان رییس‌جمهور و بانوی نخست زندگی را شروع می‌کردیم، او با آغوش باز و سخاوت فوق العاده از ما در صحنه جهانی استقبال کرد. بارها و بارها از گرمی او، روشی که او مردم را آسوده می کرد و اینکه چگونه جذابیت قابل توجه خود را به لحظاتی با شکوه و عظمت می آورد، شگفت زده می شدیم."

اوباما ملکه الیزابت را به خاطر "رهبری فداکارانه‌اش" ستایش کرد و گفت که او و بانوی نخست سابق از میراث خدمات عمومی باوقار و خستگی ناپذیر او شگفت زده شده‌اند.

ملکه الیزابت در طول زندگی خود، از زمان هری ترومن، با تمام روسای جمهور ایالات متحده به جز یکی از روسای جمهوری امریکا، لیندون جانسن، ملاقات کرده بود.

بیل کلینتن، چهل و دومین رییس جمهوری ایالات متحده، نیز در واکنش به درگشت ملکه الیزابت از وی به عنوان منبع "ثبات، آرامش و قدرت" یاد کرد و گفت:"از لطفی که او در طول سال‌ها به ما نشان داد، به ویژه در بازدیدهای ما از قصر بکینگهام در سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۰ سپاسگزاریم."

جورج دبلیو بش، چهل و سومین رییس جمهور امریکا، با یاد آوری از زمانیکه او و همسرش، لورا بش، زمانی را در قصر بکینگهام گذراندند، در بیانیه‌ای گفت:"نوشیدن چای با علیاحضرت یکی از بهترین خاطرات ما از دوران ریاست جمهوری است."

بش گفت:"جهان ما از عزم ثابت او بهره برد و ما به خاطر چندین دهه خدمت او به عنوان ملکه سپاسگزاریم."

جیمی کارتر، سی و نهمین رییس جمهوری ایالات متحده، نیز که هم‌اکنون۹۷ساله است و یک سال قبل از ملکه الیزابت به دنیا آمده است، گفت که او و همسرش روزالین به خانواده پادشاه و شهروندان بریتانیا تسلیت می‌گویند.

کارتر در بیانیه‌ای درباره الیزابت گفت:«شان، بخشندگی و احساس وظیفه او الهام‌بخش بوده است، و ما با میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در سوگ یک رهبر برجسته می‌پیوندیم."

قصر بکینگهم بریتانیا روز پنجشنبه هشتم سپتمبر (۱۷ سنبله) از درگذشت ملکه الیزابت دوم به عمر ۹۶ سالگی خبر داد.

در اعلامیۀ قصر بکینگهم آمده است که ملکه الیزابت دوم روز پنجشنبه در کمال آرامش و در کنار خانواده و نزدیکانش در "بالمورال"، اقامتگاه خاندان سلطنتی، در اسکاتلند چشم از جهان فرو بست.

ملکه الیزابت با ۷۰ سال سلطنت، هم از رهگذر طول عمر و هم از نظر دورۀ حکمروایی ریکارددار تاج و تخت در یک هزارۀ گذشته در بریتانیا بوده است.

ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۲ زمانیکه ۲۵ سال عمر داشت، پس از درگذشت پدرش جورج ششم، به سلطنت رسید. او پیش از رسیدن به تاج و تخت، با دوک ادینبرگ ازدواج کرده بود که ثمرۀ این ازدواج چهار پسر است.

ملکه الیزابت دوم در دوره فرمانروایی‌اش با ۱۵ صدر اعظم بریتانیا همکاری کرد که نخستین آنان وینستون چرچیل بود.
XS
SM
MD
LG