لینک های دسترسی

Breaking News

تاثیرات محاکمه ترمپ بر نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آینده چیست؟


دونالد ترمپ، رییس جمهور سابق ایالات متحدهٔ امریکا این اتهامات را توهین به کشورش دانسته است.
دونالد ترمپ، رییس جمهور سابق ایالات متحدهٔ امریکا این اتهامات را توهین به کشورش دانسته است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا، هفتهٔ گذشته در ارتباط به ۳۴ مورد اتهام جنایی به محکمه احضار شد و در جریان این اقامهٔ دعوا، ترمپ اظهار بی‌گناهی کرد.

یکی از این اتهامات رابطهٔ جنسی ترمپ با ستورمی دانیلز، ستارهٔ فلم سکس، بود. دانیلز ادعا کرده است که سال‌ها پیش با ترمپ رابطهٔ جنسی داشته و در آستانهٔ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از سوی ترمپ به وی ۱۳۰ هزار دالر پرداخته شده است تا سکوت اختیار کند. جعل‌کاری سابقه تجارتی یکی دیگر از اتهامات در برابر رییس جمهور پیشین ایالات متحده است.

دونالد ترمپ ضمن رد این اتهامات، آنرا توهین به کشورش دانسته است.

قبل از این، هیچگاه در تاریخ ایالات متحده یک ریيس جمهور بر حال و یا پیشین به اتهامات جنایی روبرو نشده بود، به خصوص کسی که باردیگر برای احراز کرسی ریاست جمهوری تلاش می‌کند.

ولی پس از اعلام این اتهام، دونالد ترمپ توانست که حداقل ۱۲ میلیون دالر را به عنوان اعانهٔ کمپاین انتخاباتی جمع آوری کند. این کار نشان می دهد که اتهامات علیه ترمپ، دست‌کم در کوتاه مدت به او کمک خواهد کرد.

ترمپ همچنان پیشتاز رقیبان هم حزبی‌اش است

جولی راجینسکی، تحلیلگر سیاسی، می‌گوید که "این کار واقعاً حسی را ایجاد می‌کند که گویا او قربانی شده است و این چیزی است که جمهوریخواهان اخیراً آن را به یک قربانی حزب خود و به یک قربانی استراتیژی انتخاباتی خود مبدل کرده اند."

پس از متهم شدن دونالد ترمپ، نظرسنجی‌ها نشان می دهد که او بر ران دی سنتیس، والی فلوریدا و رقیب هم حزبی‌اش در انتخابات پیش رو، سبقت بیشتر جسته است.

در صورتی که دونالد ترمپ نامزدی نهایی حزب خود را کسب کند، در انتخابات ماه نومبر سال ۲۰۲۴، بار دیگر با نامزد حزب دموکرات مواجه خواهد شد که احتمالاََ رییس جمهور جو بایدن باشد، گرچه بایدن تا حالا به طور رسمی اعلام نکرده است که در انتخابات ۲۰۲۴ خود را نامزد می‌کند.. برخی از تحلیلگران می‌گویند که این کار ممکن به سود جو بایدن بیانجامد.

لری سبتو، رییس مرکز مطالعات سیاسی در پوهنتون ویرجینیا، می‌گوید "جو بایدن یک نامزدی است که نمی تواند میلیون‌ها رای را بخاطر شخصیت خود بدست بیاورد. او این آرا را بخاطر بدست خواهد آورد که دموکرات ها بدیل دیگر ندارند."

دونالد ترمپ در ماه دسمبر امسال بار دیگر در محکمه حاضر خواهد شد. ولی اگر از سوی قاضی مقصر دانسته هم شود و درعین حال برندهٔ انتخابات گردد، هیچ چنین چیزی در قانون اساسی پیش بینی نشده است که مانع کار او به عنوان رییس جمهور شود.

نظرسنجی ها نشان می دهد که ترمپ بر ران دی سنتیس، والی فلوریدا و رقیب هم حزبی اش در انتخابات پیش رو، سبقت بیشتر جسته است.
نظرسنجی ها نشان می دهد که ترمپ بر ران دی سنتیس، والی فلوریدا و رقیب هم حزبی اش در انتخابات پیش رو، سبقت بیشتر جسته است.

احتمال این که اتهام فعلی منجر به زندانی شدن دونالد ترمپ شود، اندک است. ولی نتایج دیگر تحقیقات جنایی به شمول نقش او در تلاش برای معکوس کردن نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰، می تواند به اتهامات جدی‌تر و احتمالاً زندانی شدن او بی انجامد.

ریچارد پیرس، استاد حقوق در پوهنتون جورج واشنگتن، می‌گوید "در قانون اساسی چنین چیزی وجود ندارد که همزمان یک شخص هم به عنوان رییس جمهور ایالات متحده انتخاب شود و هم در حبس باشد."

موضوعات مهمتر از شخصیت کاندیدان ریاست جمهوری

ولی نتایج انتخابات تنها بر اساس شخصیت کاندیدها مشخص نمی شود. به جز از موضوع اقتصاد که برای جو بایدن یک عامل مثبت تلقی می شود، دیگر موضوعات مهم اجتماعی نیز در تصمیم رای دهندگان نقش دارد.

کلیفورد یانگ، ریيس امور اجتماعی ایالات متحده در نهاد ایپسوس، می‌گوید "موضوعات مثل مهاجرت و جرایم که برای جمهوریخواهان بسیار مهم است، محرک اصلی برای رای دهندگان جمهوریخواه می باشد. یا مساوات اجتماعی، حقوق باروری زنان و مصوونیت دموکراسی، از جمله موضوعات مهم برای رای دهندگان دموکرات است."

یانگ می‌گوید که در انتخابات میان دوره‌ای سال گذشته این موضوعات نقش مهم را در تصمیم گیری رای دهندگان داشت و انتظار می رود که در انتخابات ۲۰۲۴ نیز چنین باشد.

جو بایدن تا اکنون نامزدی خود را برای رقابت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام نکرده است. احتمالاً او زمانی این کار را انجام خواهد داد که توجه سیاسی بر دونالد ترمپ معطوف نباشد.

XS
SM
MD
LG