لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس امریکا اسناد مالیاتی ترمپ را منتشر کرد


پس از سال‌ها تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد امور مالی دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، کانگرس این کشور روز جمعه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) اسناد مالیاتی شش سالهٔ آقای ترمپ را منتشر کرد.

این اسناد پرداخت مالیات سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، از زمان نامزدی آقای ترمپ در انتخابات ریاست‌جمهوری تا پایان حضور او در قصر سفید را علنی کرده است.

اسناد مالیاتی شامل تقریباً شش هزار صفحه می‌شود که بیش از ۲۷۰۰ صفحهٔ آن پرداخت مالیات فردی آقای ترمپ و همسرش و بیش از سه هزار صفحه آن مربوط به مراودات نهادهای تجارتی آقای ترمپ است.

دونالد ترمپ برخلاف اکثر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مقامات دولتی گذشته که اسناد مالیاتی خود را به منظور شفافیت و پاسخگویی به مردم منتشر کرده‌اند، برای سال‌ها تلاش کرد تا این اسناد علنی نشود.

او حتا هنگام تصدی ریاست جمهوری برای مخفی نگه‌داشتن اسناد مالیاتی خود مبارزهٔ حقوقی را به راه انداخته بود. اما محکمه عالی ایالات متحده در ماه نومبر از رای‌دهی به جلوگیری از انتشار اسناد مالیاتی آقای ترمپ امتناع ورزید و در نتیجه راه را برای انتشار این اسناد هموار کرد. در نهایت کمیته ویژه امور مالیاتی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده هفته گذشته علنی کردن اسناد مالیاتی آقای ترمپ را تایید کرد.

دموکرات‌های کمیته استدلال کرده اند که این کار را بخاطر شفافیت و حاکمیت قانون انجام داده اند در حالی که جمهوری‌خواهان مخالفت کرده و انتشار آن را خطرناک و تضعیف حفاظت از حریم شخصی خوانده اند.

آقای ترمپ روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: "دموکرات‌ها هرگز نباید این کار را می‌کردند، محکمهٔ عالی هرگز نباید آن را تایید می‌کرد و این امر به اتفاقات وحشتناکی برای بسیاری از مردم منجر خواهد شد. دموکرات‌های چپ‌گرا همه چیز را به سلاح تبدیل کرده‌اند، اما به یاد داشته باشید که این یک جادهٔ دوطرفه خطرناک است! "

این اسناد نشان می‌دهد که ترمپ به طور منظم توسط ادارهٔ مالیات امریکا (IRS) حساب‌رسی نشده و برخلاف گزارش میلیون‌ها دالر درآمد، با ادعای زیان‌های بزرگ تجاری، مالیات کمی پرداخته است.

اما ترمپ در بیانیهٔ خود گفته است: "اسناد پرداخت‌های مالیاتی یکبار دیگر نشان می‌دهد که من تا چه اندازه موفق بوده‌ام و چطور توانسته‌ام از استهلاک و سایر روش‌های کاهش مالیات به عنوان انگیزه‌ای برای ایجاد هزاران شغل و ساختمان‌ها و شرکت‌های عظیم استفاده کنم."

گزارش کمیته مشترک غیرحزبی کانگرس در امور مالیات که هفته گذشته منتشر شد، نیز نشان می‌دهد که ترمپ در سال ۲۰۱۵، یعنی سالی که مبارزات انتخاباتی خود را برای ریاست جمهوری آغاز کرد، ۶۴۱۹۳۱ دالر، در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تنها ۷۵۰ دالر، در سال ۲۰۱۸ نزدیک به میلیون دالر و در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳۳هزار دالر مالیات درآمد پرداخته است. براساس این گزارش او در سال ۲۰۲۰ هیچ مالیات درآمد پرداخت نکرده است.

این اسناد همچنان نشان می‌دهد که ترمپ برای مالیات‌هایی که در سرمایه‌گذاری‌های تجاری مختلف در سراسر جهان پرداخت کرده، از جمله مجوز برای استفاده از نام خود در پروژه‌های توسعه‌ای و زمین‌های گلف خود در اسکاتلند و ایرلند، مدعی کریدت مالیاتی خارجی شده است.

انتشار این اسناد مالیاتی در روز جمعه، درست چند روز قبل از این‌که جمهوری‌خواهان دوباره اکثریت مجلس نمایندگان را به دست بگیرند، انجام شده که نشان‌دهنده پایان هرگونه پی‌گیری مستمر برای بررسی امور مالی آقای ترمپ در آینده است. اما این امکان وجود دارد که مجلس سنای ایالات متحده، با اکثریت دموکرات، دنبال این تحقیقات رابگیرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری فرانس پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG