لینک های دسترسی

Breaking News

انقره سفر قریب الوقوع پوتین به ترکیه را تایید کرد


هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، روز یکشنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) سفر قریب الوقوع ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه، را به کشورش تایید کرد، اما تاریخ دقیق آنرا مشخص نکرد.

فیدان به تلویزیون دولتی آن کشور، تی‌آی‌تی هابر، گفت:‌ ''این سفر برای ما فرصتی را مساعد می‌کند تا در باره مسایل مختلف بحث کنیم.''

رسانه‌‌های محلی ترکیه گزارش داده اند که سفر پوتین ممکن به تاریخ ۱۲ فبروی به ترکیه صورت بگیرد، اما دفتر رجب طیب اردوغان، این گزارش‌ها را تایید نکرده است.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فبروری ۲۰۲۲،‌ پوتین قرار است برای نخستین بار از یک کشور عضو ناتو بازدید کند. ترکیه اخیراََ عضویت سویدن را به پیمان اتلانتیک شمالی تصویب کرد.

با آنکه کشور‌های عضو ناتو پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، تعزیرات شدید را بر این کشور وضع کرده اند، اردوغان توانسته روابط سیاسی و ارتباط تجارتی خود را با اوکراین و روسیه حفظ کرده است، اقدامی‌ که روسیه را قادر می‌سازد تا از تعزیرات غرب فرار کند و عین حال به اوکراین تسلیحات می فروشد.

پیش از این، پوتین و اردوغان برای آخرین بار در سپتمبر ۲۰۲۳ در شهر سوچی روسیه ملاقات کردند، اما رهبران دو کشور به صورت مکرر از طریق تیلفون با هم صحبت می‌کنند.

اردوغان گفته است که انرژی، جنگ در غزه،‌ تجارت از طریق بحیرهٔ سیاه و مسایل مرتبط به سوریه از جمله مسایل مطرح بحث با پوتین خواهد بود.

دو کشور از جناح‌های مخالف در سوریه حمایت می‌کنند. انقره و روسیه در مورد حضور نیرو‌های حزب کارگران کردستان یا پی‌کی‌کی در شمال سوریه اختلاف دارند. ترکیه حزب کارگران کردستان را یک گروه تروریستی می‌داند.

انقره و مسکو در سال ۲۰۱۹ به توافق رسیدند که در ازای ایجاد یک منطقه حایل ۳۰ کیلومتری بین نیروهای ترکیه و پی‌کی‌کی، حمله ترکیه را متوقف کنند. اما ترکیه روسیه را متهم می‌کند که به این توافق احترام قایل نیست.

گروه

XS
SM
MD
LG