لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تلفات زلزلهٔ ترکیه و سوریه به ۳۵ هزار نفر؛ ۲۰۰ افغان در ترکیه جان باخته اند


مردم در قهرمان مرعش، در جنوب ترکیه، در پهلوی ساختمان‌های فروریخته برای دریافت آب آشامیدنی صف بسته اند.
مردم در قهرمان مرعش، در جنوب ترکیه، در پهلوی ساختمان‌های فروریخته برای دریافت آب آشامیدنی صف بسته اند.

با گذشت یک هفته از زلزلهٔ مرگبار در ترکیه و سوریه، در حالیکه شمار کشته شدگان به بیش از ۳۵ هزار نفر رسیده، مسوولان سفارت افغانستان در انقره می گویند که کشته شدن حدود ۲۰۰ شهروند افغانستان را در مناطق مختلف ترکیه در اثر این زلزله تثبیت کرده اند.

محمد مصدق فقیری، معاون سفارت افغانستان در انقره، گفت: "بیشترین قربانیان را در هاتای داریم که ۷۴ نفر تثبیت شده است. در ولایت ادیامان ۳۴ نفر است و در ولایت مالاتیا هشت شهروند افغان جان باخته اند."

او گفت که رقم افغان‌های زخمی و کسانی که در زیر آوار ساختمان ها گیر مانده اند، در دست نیست و هشدار داد که ممکن شمار قربیان بیشتر شود.

به گفتهٔ این مقام سفارت افغانستان، این معلومات را از طریق یک تیمی مختلط دپلومات‌های سفارت افغانستان و جمعی از مسوولان انجمن‌های نهادهای خیریه جمع‌آوری کرده است که اخیراً به مناطق زلزله‌زده اعزام شده بود.

آقای فقیری می‌گوید که سفارت افغانستان در انقره در همکاری با ادارات ترکیه یک مرکز هماهنگی کمک‌ها برای آسیب دیدگان را ایجاد کرده است.

او گفت: "از جمله ۱۰ ولایتی که آسیب دیده، هفت آن تا اکنون تحت پوشش ما قرار گرفته است. گزارشی را که همکاران ما از محل حادثه آوردند، متاسفانه نشان می‌دهد که تعداد زیادی از افغان‌های ما هم متضرر شدند. آنان تماس می‌گیرند و تقاضای کمک دارند."

با وجود سپری شدن یک هفته از وقوع زلزله و کاهش امید برای نجات افراد زنده مانده از زیر آوار، تیم‌های نجات هنوز هم در برخی مناطق، افراد زنده را از زیر آوار پیدا می‌کنند.

وضعیت در سوریه

تا کنون از کشته شدن ۳۱۶۴۳ نفر در ترکیه و ۳۵۸۱ نفر در سوریه خبرداده شده است.

در ساحهٔ افرین شهر حلب در سوریه، تیم نجات روز یکشنبه یک دختر نوزاد را از زیر آوار یک ساختمان زنده بیرون کرد.

در همین حال، مارتین گریفیتس، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشر دوستانه، در دیدارش از شهر حلب سوریه گفت که مرحلهٔ نجات افراد از زیرآوار در حال اختتام است و مرحله کمک رسانی بشمول فراهم ساختن پناهگاه، دسترسی به مواد غذایی، مراقبت‌های روانی آغاز شده است.

زلزلهٔ روز دوشنبه، مناطقی شمالغرب سوریه در سرحد با ترکیه را متاثر ساخته است که از ۱۱ سال بدینسو درگیر جنگ داخلی می باشد.

آقای گریفیتس همچنان گفت که سازمان ملل متحد با عبور از مناطق تحت کنترول حکومت سوریه، کمک‌های بشری را به مناطق تحت کنترول مخالفین این کشور به شمالغرب سوریه می‌رساند و برای کمک‌های بیشتر برای این مناطق که از زلزله اخیر متاثر شده اند، درخواست خواهد کرد.

از سوی دیگر، ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا برای انتقال کمک‌های بشری این سازمان به مناطق تحت کنترول مخالفین حکومت سوریه در شمالغرب آن کشور، رای‌گیری اضطراری کند تا با عبور از سرحد ترکیه این کمک‌ها به سوریه برسد.

از سال ۲۰۱۴ به این سو سازمان ملل متحد بر اساس فیصلهٔ شورای امنیت ملل متحد کمک‌های بشری را برای مردم سوریه از طریق ترکیه می‌رساند، آنچه در حال حاضر تنها محدود به یک گذرگاه مرزی است.

همچنان کریملین روز دوشنبه اعلام کرد که با مقامات سوریه برای رساندن کمک‌های بشری به مناطق زلزله زده در تماس است و تلاش‌ها برای دریافت راه‌های انتقال امداد بشری ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG