لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از ایران خواست از راه حل سیاسی در یمن حمایت کند


تیموتی لیندرکینگ، نمایندهٔ خاص ایالات متحده برای یمن
تیموتی لیندرکینگ، نمایندهٔ خاص ایالات متحده برای یمن

ایالات متحده روز سه‌شنبه چهارم اپریل (۱۵ حمل) از دشمن دیرینه‌اش، ایران، خواست تا از روند صلح برای پایان منازعه در یمن حمایت کند.

این تقاضای واشنگتن از تهران در حالی صورت گرفته است که آتش بس موقت یمن جنگ زده در یک‌سال گذشته سبب کاهش قابل ملاحظهّ خشونت‌ها در این کشور شده است.پس از سقوط دولت شاهی ایران در سال ۱۹۷۸ میلادی، ایالات متحده روابط دپلوماتیک با ایران نداشته است.

ایران در جنگ یمن از شورشیان حوثی که بخشی اعظم آن کشور را تصرف کرده اند، حمایت می‌کند و عربستان سعودی از حکومت مخلوع آن کشور حمایت می‌کند که هنوز هم از سوی جامعهٔ بین المللی به رسمیت شناخته می‌شود.

ایران و عربستان سعودی به تاریخ ۱۰ مارچ به وساطت چین توافق کردند تا روابط دپلوماتیک‌شان را پس از سال‌ها تنش از سر بگیرند و سفارت‌های خود را در دو کشور بازگشایی کنند.

تیموتی لیندرکینگ، نمایندهٔ خاص ایالات متحده برای یمن، روز سه‌شنبه گفت که اگر ایرانی‌ها واقعاََ خواهان پایان منازعه در یمن استند، باید قاچاق اسلحه را به شورشیان حوثی متوقف کنند، زیرا ارسال تسلیحات برای شورشیان حوثی تخطی از قطعنامهٔ سازمان ملل متحد است.

لیندرکینگ همچنین در انستتیوت شرق میانه مستقر در شهر واشنگتن دی‌سی گفت:‌ "ما همچنین از ایرانی‌ها می‌خواهیم که حمایت‌شان را از روند سیاسی [یمن] نشان بدهند.’'

طرفین متخاصم در یمن به وساطت ملل متحد به آتش بس شش ماهه که به تاریخ دوم اکتوبر سال ۲۰۲۲ میلادی پایان یافت،‌ توافق کردند، اما پس از انقضای میعاد آتش بس، دو طرف در تمدید آن، ناکام ماندند. با وجود آن،حتا پس از انقضای توافق در اکتوبر ۲۰۲۲، درگیری‌ها میان جناح‌های متخاصم تا حد زیادی کاهش یافته است.

نمایندهٔ خاص ایالات متحده برای یمن در مورد ادامهٔ آتش بس گفت:‌ "ما از همه جناح‌ها می‌خواهیم تا با اغتنام از فرصت درک کنند که توافق مستلزم سازش‌ همه طرف‌ها است.’'

جنگ داخلی یمن پس از آن در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد که شورشیان حوثی صنعا، پایتخت آن کشور، را تصرف و حکومت به رسمیت شناخته شده را مجبور به تبعید کردند. پس از‌ آن، ایتلافی بر رهبری عربستان سعودی در مارچ ۲۰۱۵ عملیات هوایی را بر ضد شورشیان حوثی آغاز کرد و از آن بعد، این کشور درگیر جنگ و هرج و مرج بوده است.

علاوه بر آن، به گفتهٔ ملل متحد جنگ یمن سبب شده تا این کشور با بدترین بحران بشری در جهان مواجه شود؛ میلیون‌ها نفر در این کشور از خانه‌های شان بی‌جا شده اند و در فقر و گرسنگی به سر می‌برند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده،‌ در جنگ یمن با جدیت از عربستان سعودی که رهبری ایتلاف بر ضد شورشیان حوثی را بر عهده دارد، حمایت کرد. اما جو بایدن، رییس جمهور کنونی امریکا، وعده کرده است که اولویت‌اش پایان جنگ در یمن است.

از آن زمان تا حالا، صدها هزار انسان یا در اثر جنگ مستقیم در این کشور کشته شده اند و یا هم به صورت غیر مستقیم به دلیل نوشیدن آب غیرصحی، شیوع امراض، گرسنگی و یا سایر عوامل جان باخته اند. در این جنگ، بیش از ۱۱ هزار کودک کشته و زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG