لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا نخستین گروه پناهجویان را به رواندا می‌فرستد


حکومت بریتانیا در نظر دارد که تا دو هفتۀ دیگر نخستین گروه پناهجویان غیرقانونی را از آن کشور به رواندا اعزام کند، اقدامی که بخشی از پالیسی آن کشور برای درهم شکستن شبکه‌های قاچاق انسان و جلوگیری از ورود سیل آسای پناهجویان از کانال مانش به بریتانیا خوانده شده است.

حکومت بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا در ماه اپریل طرح‌هایی را به منظور اعزام برخی از پناهجویان به رواندا اعلام کرد، هرچند این طرح با انتقاداتی، هم از سوی برخی هم حزبی‌های آقای جانسن و هم از سوی احزاب مخالف و شماری از سازمان‌های خیریه، روبرو شد.

مقام‌های بریتانیایی گفته اند که نخستین گروه از پناهجویان غیرقانونی در بریتانیا، مکتوب‌های رسمی دریافت کرده اند و به آنان گفته شده است که به رواندا اعزام می‌شوند تا "زندگی شان را در مصوونیت از سربسازند."

پریتی پاتل، وزیر داخلۀ بریتانیا در یک اعلامیه گفته است که نخستین طیارۀ حامل این پناهجویان به تاریخ ۱۴ جون از بریتانیا به سمت رواندا پرواز خواهد کرد. اما این مقام بریتانیایی مشخص نکرده است که چه تعداد پناهجو در این پرواز به رواندا منتقل خواهند شد.

طرح اعزام پناهجویان غیرقانونی از بریتانیا به افریقا در حالی روی دست گرفته می‌شود که صدر اعظم جانسن با تهدید فزایندۀ رای عدم اعتماد قانونگذاران بریتانیایی مواجه است.

برخی قانونگذاران بریتانیایی گفته اند که به دلیل آنکه آقای جانسن رهنمودهای صحی برای جلوگیری از شیوع کروناویروس را نادیده گرفته و در اوج همه‌گیری کووید۱۹ محافلی را در منزل خود برگزار کرده است، اعتماد خود را نسبت به وی از دست داده اند.

نگرانی‌های مرتبط به مهاجرت، یکی از عوامل عمدۀ طرح برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا بود و اکنون آقای جانسن زیر فشار شدید قرار دارد تا وعده‌های خود را مبنی بر "گرفتن دوبارۀ کنترول" مرزهای بریتانیا عملی کند.

سال گذشته بیش از ۲۸ هزار پناهجو و مهاجر به گونۀ غیرقانونی وارد بریتانیا شده اند. بسیاری از مهاجران به صورت غیرقانونی و با عبور از مسیر پر خطر دریایی خود را از طریق کانال مانش، از فرانسه به بریتانیا می‌رسانند. شماری از این مهاجران، به شمول افغان‌ها، در این مسیر تلف شده اند.

صدر اعظم بریتانیا در ماه اپریل و هنگام اعلام طرح اعزام پناهجویان از بریتانیا به افریقا گفته بود که ده‌ها هزار پناهجو از این کشور به رواندا فرستاده خواهند شد تا در آنجا مسکن گزین شوند.

XS
SM
MD
LG