لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی اوکراین: طیارۀ بی‌سرنشین ایرانی قوای روسیه را سقوط دادیم


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

اردوی اوکراین روز سه شنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) برای اولین بار مدعی شد که با یک طیاره بی سرنشین (درون) انتحاری ساخت ایران که توسط روسیه استفاده می شد، در میدان نبرد مواجه شده است.

استخبارات ایالات متحده در ماه جولای هشدار داد که تهران قصد دارد درون‌های حامل مواد انفجاری را برای کمک به جنگ روسیه در اوکراین به مسکو بفرستد. ایران ابتدا این مسله را رد کرد، اما فرمانده سپاه پاسداران ایران در روزهای اخیر به تسلیح قدرت های برتر جهان افتخار کرده است.

یک مقام نظامی اوکراین و همچنین یک وب‌سایت طرفدار اردوی اوکراین، تصاویری از لاشه طیاره بدون سرنشین مثلث یا دلتا شکل شبیه طیاره‌های بی‌سرنشین ایرانی موسوم به "شاهد" را منتشر کرد.

به گفتۀ مقام‌ها و این وب‌سایت اوکراینی، نیروهای اوکراین با این درون در نزدیکی کوپیانسک در حالی برخورد کردند که حملات کیف در جبهه شرقی اطراف خارکیف خطوط مقدم نیروهای روسیه را شکسته است.

این تصویر حاکی است که درون سقوط داده شده در اثر شلیک، آن طور که طراحی شده، منفجر نشده، و تا کنون معلومات بیشتر در این مورد توسط کیف منتشر نه شده است. نوشتۀ "M214 Geran-2" روی بدنۀ درون سرنگون شده نشان می دهد که این درون با تسلیحات شناخته شده روسیه مطابقت ندارد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تا اکنون به درخواست خبرگزاری اسوشیتید پرس برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده است.

ایران دارای انواع متعددی از درون های موسوم به "شاهد" است که آن را در خلیج فارس بر فراز یک کشتی هواپیمابر امریکایی نیز استفاده کرده است. این نوع درون ها توسط شورشیان مورد حمایت ایران در یمن و همچنین در حملات بر ذخایر نفت عربستان سعودی به کار برده شده و گفته می‌شود که در نتیجۀ یک حمله این نوع درون بر یک کشتی حامل نفت در آب‌های عمان در سال ۲۰۲۱ دو تن از عملۀ کشتی کشته شدند.

کارشناسان این نوع درون‌های حامل مواد انفجاری را به عنوان "مهمات آتشزا" یاد می کنند که به مقصدی از قبل برنامه ریزی شده پرواز می‌کند و در هوا بر فراز هدف و یا در برخورد با آن منفجر می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، ایران در حالی به روسیه نزدیک شده است که به دلیل فروپاشی توافق هسته ای تهران در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت ایالات متحده از این توافق، با تحریم‌های کوبنده مواجه شده است. مذاکرات بر سر احیای دوبارۀ این توافق که ایران غنی سازی یورانیم خود را در بدل لغو تحریم‌ها محدود کند، اکنون دوباره به بن بست مواجه شده است.

اوکراین و ایران همچنین بدلیل سرنگونی یک طیارۀ مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران ایران در سال ۲۰۲۰، روابط پرتنشی دارند.

XS
SM
MD
LG