لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین: روسیه 'به گونهٔ شفاهی' با پیشنهادات کیف موافقت کرده است


هیات مذاکره کنندهٔ اوکراین
هیات مذاکره کنندهٔ اوکراین

هیات مذاکره کنندهٔ اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه روز شنبه دوم اپریل (۱۳ حمل) اعلام کرد که مسکو "به گونهٔ شفاهی" با پیشنهادهای کلیدی اوکراین موافقت کرده و امید به پیشرفت مذاکرات و پایان درگیری را بیشتر ساخته است.

دیوید اراکامیا مذاکره‌کنندهٔ ارشد هیات اوکراینی به شبکه‌های تلویزیونی اوکراین گفت که به استثنای موضوع کریمیه "فدراتیف روسیه به همه مواضع ما پاسخ رسمی داده است".

اما آقای اراکامیا افزود که تاکنون "هیچ تایید رسمی کتبی وجود ندارد" و طرف روسی "به گونهٔ شفاهی" به آن موافقت کرده است.

مذاکره‌کنندهٔ ارشد اوکراین علاوه کرد که مسکو در مذاکرات موافقت کرده است که همه پرسی در مورد وضعیت بی‌طرفی اوکراین "تنها راه بیرون رفت از این وضعیت خواهد بود."

اراکامیا در پاسخ به این سوال که اگر اوکراینی ها علیه وضعیت بی طرف رای دهند، چه اتفاقی می افتد، گفت: "شاید یا به وضعیت جنگ بازگردیم یا به مذاکرات جدید برویم."

کرملین اصرار دارد که اوکراین مانند سویدن و اتریش وضعیت بی طرفی را اتخاذ کند.

آقای اراکامیا همچنین گفت که دیداری بین ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه "به احتمال زیاد" در ترکیه برگزار خواهد شد.

او افزود که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز جمعه "با ما و ولادیمیر پوتین تماس گرفت" و گفت که او میزبان این نشست خواهد بود. ترکیه که روابط خوبی با روسیه و اوکراین دارد، به دنبال میانجیگری در این مناقشه است.

از زمان آغاز حملهٔ پوتین به اوکراین، زیلینسکی بارها خواستار گفتگوهای رو در رو با رییس جمهور روسیه شده است.

در همین حال اوکراین روز شنبه دوم اپریل اعلام کرد که نیروهای این کشور تمام مناطق اطراف کیف را به تصرف خود درآورده اند و برای اولین بار از زمان آغاز تهاجم روسیه، کنترول کامل منطقه پایتخت را بدست گرفته است.

مقامات اوکراینی گفته اند که نیروهای آنها بیشتر از ۳۰ شهرک را دوباره از تصرف روسیه زیر کنترول خود آورده اند.

قوای روسی پس از عقب نشینی از اطراف کیف، حال فعالیت نظامی خود را بیشتر به مناطق شرقی اوکراین متمرکز کرده است.

XS
SM
MD
LG