لینک های دسترسی

Breaking News

سربازگیری پوتین هزاران یهود روسی را مجبور به فرار به اسراییل کرده است


تصمیم ولادمیر پوتین، ریيس جمهور روسیه مبنی بر جلب و جذب ۳۰۰ هزار نفر برای خدمت عسکری و جنگیدن در برابر اوکراین، هزاران شهروندان روسیه را برای نقل مکان به اسراییل واداشته و ده ها هزار نفر دیگر در جریان این روند قرار دارند.

براساس یک قانون اسراییلی موسوم به "قانون برگشت"، هر آن کسی که پدر کلان یا مادر کلانش یهودی باشد، می‌تواند به اسراییل نقل مکان کند و تابعیت آن کشور را بگیرد.

ایلای اگاریشف و اولگا شپیکترووه، دو تن از شهروندان یهود روسیه، از شش سال به اینسو به فکر رفتن به اسراییل بودند و حتا آموزش زبان عبری را نیز فرا گرفته بودند.

در نهایت تهاجم روسیه بر اوکراین، آنان را به کوچیدن به اسراییل مجبور کرد. ایلای اگاریشف می گوید که مخالف جنگ است و دوستان اش به خدمت عسکری جلب شدند و حتا کشته شدند.

ادارهٔ مهاجرت اسراییل می گوید که از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، بیش از ۳۰هزار شهروند روسیه به اسراییل کوچیده اند و پس از فرمان رییس جمهور پوتین مبنی بر جلب و جذب ۳۰۰هزار نفر به اردوی روسیه، درخواست این افراد افزایش یافته است.

جاناتن دیکلچن، استاد در پوهنتون عبری بیت المقدس گفت: "این موج کوچک پناهجویان، نتیجهٔ اوامر پوتین برای آغاز جلب و جذب توسط حکومت وی می‌باشد. بعضی‌ها ممکن آن را خدمت اجباری و یا جلب سربازان احتیاط بدانند."

نیتن شرنسکی، سیاستمدار اسراییلی که در دوران اتحاد شوروی، به دلیل تلاش برای کوچیدن به اسراییل، نه سال را در زندان سپری کرده است، می گوید که نقل مکان یهودیان روسی به اسراییل، از محدودیت های استبدادی پوتین در برابر مردم اش، سرچشمه می گیرد.

آقای شرنسکی گفت: "این روند درست زمانی آغاز شد که پوتین در برابر آزادی بیان، آزادی تجمعات، آزادی ارتباطات با مردم بیرون، و مهمتر از همه در برابر آزادی بحث و ابراز نظرات مختلف، بعضی از محدودیت‌ها را وضع کرد. این وضعیت، به خصوص برای صاحب نظران بسیار ترسناک است."

بسیاری از روس‌ها به خاطر پوره کردن شرایط کوچیدن به اسراییل، در آرشیف ملی روسیه، در پی بررسی نسب خود اند تا دریابند که ممکن نوادهٔ یک یهود باشند. شرنسکی می گوید که حدود ۶۰۰هزار شهروند روسیه، ریشهٔ یهودی دارند.

XS
SM
MD
LG